Stel je voor: je wil dat de minister Schultz (van Infrastructuur en Milieu) één van jouw rondwegen pimpt, want er wordt binnenkort aan de A27 gesleuteld. Een verbouwing van deze aangrenzende snelweg is problematisch, want jouw stad kan op dit moment nog niet zoveel auto’s aan en zal dus snel blauw staan. Dus dreig je met het plaatsen van stoplichten bij de afrit en heb je als gemeenteraad van Utrecht dus echt ballen.
De gemeente Utrecht laat in een toelichting weten dat het plaatsen van stoplichten pas een eerste eventuele stap is. ‘We hebben opgezocht waar het huis van dat minister woont. Daar bedoel ik verder niets mee, maar we weten waar haar eigen verblijft.’
Het zou daarnaast ook heel goed mogelijk zijn dat de lokale autoriteiten op maatregelen broedt die de ganser natie zouden treffen.
Een woordvoerder van het gemeentebestuur: ‘We zijn hier in Nederland natuurlijk mega afhankelijk van dijken en alles, qua dat het ons droog houdt en we niet nat worden. Nu wil ik niet zeggen dat we dijken door gaan prikken als de werkzaamheden echt uitgesteld worden en FC Utrecht de Beker niet wint in de komende tien jaar. Maar het inslaan van laarzen raad ik u niet af.’
Onderhandelen doen we dus altijd volgens speltippen 5 en 6: de befaamde houdgreep en immer volgens het principe dat alle macht subjectief is.
Onbevestigde bronnen laten weten dat de gemeente zelfs overweegt om überhaupt te stoppen met het onderhouden of aanleggen van alle toegangswegen tot de gemeente Utrecht. ‘Dat kost haar minstens de helft van haar portefeuille’, zo vertelt een niet nader te noemen raadslid. Ook aan milieu doet de gemeente Utrecht niet meer, tot de minister buigt voor deze harde onderhandelaars.