Weten & Tech

Bits: Piraten, Wii Mini, games op de radio en haren in reidans

01-03-2013 17:30

Assassin’s Creed IV dook deze week ineens op, tot paniek van een aantal gamesites. De Wii Mini is vanaf maart verkrijgbaar en de maker van Gears of War vindt dat niemand moet zeuren over games met microtransacties. Dit kopstuk van de gamesindustrie komt met de ultieme dooddoener in iedere discussie: ‘Je hoeft het niet te spelen, hoor.’

Assassin’s Creed IV: Black Flag

Deze week werd bekend dat Assassin’s Creed IV dit jaar nog verschijnt. Velen waren te spreken over de zeeslagen in deel drie, dus in deel vier speel je een piraat of kaper. Assassin’s Creed IV: Black Flag is in de maak voor pc, Playstation 3 en 4, de Xbox 360 en de opvolger daarvan. De eerste afbeeldingen en de titel van de game lekten deze week uit.

ACIVBF
Veel grote websites hadden de game stiekem al gezien, maar moesten vanwege een ‘Non-Disclosure Agreement’ (NDA) net doen alsof ze nog nooit van het spel gehoord hadden. Ergens is dat natuurlijk hilarisch.

Wii Mini, Wii U

Nintendo heeft de komst van de ‘Wii Mini’ naar de Benelux bevestigd. De goedkope, uitgeklede versie van de Wii is vanaf 22 maart verkrijgbaar. Het apparaat heeft geen Internet-functionaliteit dus online multiplayer kun je vergeten.

nintendo-wii-mini

Vanuit Japan komt er overigens enigszins verontrustend nieuws over de Wii U. In de afgelopen week werden er meer Playstation Vita’s (ruim 11.500) verkocht dan Wii U’s (ruim 9.500). De reden is de prijsdaling van de handheld die Sony onlangs aankondigde. Officieel zou deze gisteren pas ingaan, maar schijnbaar hebben veel Japanse winkelketens de Vita al voor de nieuwe prijs verkocht. De Nintendo 3DS blijft in het land van de Rijzende Zon overigens met afstand de populairste spelcomputer, met bijna 75.000 verkochte exemplaren.

‘Cliffy B.’: Lalalala, geld!

Cliffyb
‘Microtransacties’ zijn momenteel een veelbesproken onderwerp in de gamescene. Gameproducenten proberen nieuwe verdienmodellen uit, zoals het gratis aanbieden van een spel en de speler verleiden tot de aankoop van extraatjes als nieuwe kostuums voor je poppetjes, extra wapens, levels, enzovoorts. Veel mensen zien het als een vorm van geldklopperij, hoewel gezegd moet worden dat fanatieke gamers in het algemeen een zéér lastige doelgroep vormen.

De discussie over deze aanpak gaat nog wel even door, en nu heeft ‘Cliffy B.’, voorheen werkzaam bij Epic, een duit in het zakje gedaan. De man maakt een paar redelijke punten (arcadespellen waren ontworpen om geld uit je zakken te kloppen, Electronic Arts is niet de enige die experimenteert met verdienmodellen maar is momenteel wel de kop van jut), maar de conclusie van zijn betoog lijkt wat al te gemakkelijk. ‘Als je het niet leuk vindt, moet je het niet kopen.’

Het past wel in de enigszins schizofrene houding die de industrie zich meestal aanmeet in het geval van kritiek. Aan de ene kant beroept men zich vaak op de ‘vrijheid van meningsuiting’ en ‘artistieke integriteit’ als politici kanttekeningen plaatsen, terwijl vragen van gamers of journalisten worden gesmoord met ‘het is maar een spelletje’ of ‘wij moeten óók gewoon geld verdienen’.

KLM

Oei! Air France-KLM draaide vorig jaar ruim een miljard euro verlies! Binnenkort kan je laten zien dat je het beter kunt in een heuse KLM-game.
http://www.youtube.com/watch?v=eZiPI2Tl1P4
Op deze website kun je je inschrijven voor de bètatest.

Serious games, serious business

Goedemorgen Nederland (KRO, Radio 1) zond deze week een vijfdelige reportageserie uit over de Nederlandse game-industrie. Hieronder vind je links naar alle afleveringen:

Aflevering 1: Over ‘gamers’ en of deze groep eigenlijk nog wel bestaat.
Aflevering 2: Over Nederlands succes in de App Store.
Aflevering 3: Over het belang van ‘leren met games en simulaties’.
Aflevering 4: De toestand van de gamejournalistiek.
Aflevering 5: Over het nut en de noodzaak van gameopleidingen.

 

Hier ging het helaas ook nog over…

Als je haar maar goed zit

Weet je waarom Super Mario altijd een pet draagt? De bedenker van Mario, Shigeru Miyamoto, vond het te lastig om een kapsel op Mario’s hoofd te animeren. Maar ja, in de jaren ’80 bestond er nog geen Tress FX – ’s werelds eerste ‘real-time hair physics system’! Door ingenieus gebruik van belichting, physics en collision detection is haar realistischer dan ooit tevoren. Zie hier: vóór en na!

TRESS
Hoe heeft een gamer – neen, de wereld! – ooit zonder gekund?

Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg op Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.