Jimmy Choo for H&M

14-11-2009 13:59

Hysterie in Nederland, deze regenachtige zaterdagochtend. Niet eens vanwege de intocht van de grote kindervriend uit Spanje. Nee, heel vrouwelijk – en hip – Nederland kreeg een nat slipje vanwege de start van de on– en offline verkoop van Jimmy Choo For H&M. Een speciaal voor het warenhuis ontworpen kleding- en schoenenlijn.

Jimmy Choo was sinds eind jaren tachtig al een naam in de modewereld, maar werd pas echt hip door Sex And The City (SATC). De vier opperdoosjes in die serie koketteerden maar wat graag met hun door de Maleisische ontwerper bedachte schoentjes. Iedere vrouw tussen 16 en 58 zou maar wat graag een paar Choo’s in de kast hebben staan. Gezellig naast de Manolo Blahnik’s of de UGG® Australia boots.

Bugaboo
SATC had een enorme impact op de populariteit van en vraag naar bepaalde merken. Vraag dat maar eens aan Max Barenburg. De Nederlandse ontwerper zag de verkoop van zijn Bugaboo kinderwagens een enorme vlucht nemen nadat één van de personages in SATC na haar zwangerschap een kinderwagen van het Nederlandse merk aanschafte.

Maar goed, terug naar Jimmy Choo. Zijn ‘handgemaakte’ schoentjes zijn voor de ‘gewone vrouw’ natuurlijk niet betalen. Zoals dat bijvoorbeeld ook geldt voor de collecties van Karl Lagerfeld, Viktor & Rolf en Roberto Cavalli. H&M speelde daar slim op in door eerder al voornoemde modegiganten een collectie speciaal voor het warenhuis te laten ontwerpen. Een echte Cavalli voor een betaalbare prijs, wie wilde dat nu niet?

Kinderarbeid
Dat het kledingstuk na twee keer dragen en wassen ‘op’ is, doet er niet toe. Een blik in het label leert verder dat de meeste van de ‘designer outfits’ gefabriceerd zijn in Aziatische landen. Riep daar iemand kinderarbeid? Op zich een interessante vraag, want waar komen die honderdduizenden ‘handgemaakte’ paren vandaan?

Van vriendinnen begreep ik overigens dat schoenen van Jimmy Choo er weliswaar prachtig uitzien, maar dat er op lopen niet alleen een beproeving is, maar tegelijk ook heel pijnlijk. Desondanks stonden zaterdag wereldwijd lange rijen voor de filialen van de Zweedse modeketen. De internetsite kon de massale interesse niet aan en klapte er keer op keer uit. Het leek wel alsof iedere vrouw tussen de 16 en 58 een paar Choo’s probeerde te scoren. Inderdaad, heel exclusief die Jimmy Choo’s.

Fashionable
Enkele jaren geleden reageerden collega’s verbaasd dat ik niets van H&M in mijn kast had liggen. Of überhaupt ooit voet had gezet in één van de filialen van de Zweedse modeketen. Wanneer de omslag precies heeft plaatsgevonden weet ik niet, maar H&M werd ineens het domein van hip en fashionable Nederland. Geen idee waarom eigenlijk. H&M is toch niets meer dan C&A, maar dan met een goede marketingafdeling?