Aan sollicitanten is er in de huidige markt vaak geen gebrek, maar nog altijd geldt: om specialistische vacatures op te vullen zul je goed moeten zoeken. In de informatietechnologie is de strijd hard en zijn er ook nog eens veel vacatures. Vaak zitten de mensen waar je naar op zoek bent al elders, en dus zul je jouw organisatie extra aantrekkelijk moeten maken. In deze markt gaat de politie op zoek naar dertig nieuwe rechercheurs. Niet echt een gemakkelijke taak, en ze heeft dan ook zo haar eigen aanpak: gisteren draaide het maandelijkse techniek praatprogramma ‘TekTok‘ geheel om het ‘Team High Tech Crime’ en haar wervingsactie.
De wervingsactie van de politie lijkt niet echt zomaar uit de lucht komen vallen. Nog vorig jaar rond deze tijd klonken in de Tweede Kamer bezorgde woorden over de slachtkracht van de overheid op het gebied van ‘cybercrime’. Minister Opstelten gaf toen aan de beperkingen te zien, maar dat het opzetten van beleid én teams nu eenmaal tijd kost.
Tijdens TekTok, in ‘het Paard’ in Den Haag, werd niet alleen een flinke wervingscampagne gestart, ook werd een nieuwe ‘Cybertruck’ gelanceerd. Een aardige stap in de door de minister beloofde extra slagkracht, zo zou je kunnen zeggen. De truck is een speciaal ingerichte vrachtwagen ter ondersteuning van digitale opsporing. Met deze wagen kan de politie beter en doelgerichter ‘informatie veilig stellen’ doordat er direct op locatie informatie geanalyseerd kan worden. Op die manier kan er direct een schifting gemaakt worden in het materiaal dat mee moet worden genomen voor verder onderzoek, zo verklaarde de politie.
Dat niet alleen: met het meenemen van een dergelijk digitaal laboratorium hoopt de politie ook vaker systemen ‘al draaiende’ te kunnen analyseren. Veel systemen van criminelen schieten gelijk in een versleuteling bij het aan- en uitzetten van het systeem, dus bestaat de noodzaak zo veel mogelijk ter plekke al data veilig te stellen. Daar de truck zelf natuurlijk bepaald niet onopvallend is heeft de politie natuurlijk haar eigen ‘methoden’ om de verdachten te verrassen, zodat de systemen ook daadwerkelijk draaiend en onbeschadigd aangetroffen kunnen worden. Daarna komt dan het mobiele cyberlab in actie.
De avond had van te voren al flink te tongen losgemaakt doordat journalist Brenno de Winter niet zijn gebruikelijke column kon komen doen. Ook zonder die extra publiciteit was het ongetwijfeld helemaal uitverkocht geraakt: op Twitter werd nog op de dag zelf om kaartjes gebedeld. Naast gesprekken met politie en een talk van de ‘andere kant’ door Rickey Gevers (die ooit zelf letterlijk van het bed werd gelicht) bestaat de wervingsactie van de politie verder uit een ‘cyberchallenge‘, waarvan ze vorig jaar ook al een editie lanceerden. De challenge is een online recherche ‘spel’, ontwikkeld door Tweakers.net, dat nochtans een aardig beeld moet schetsen van daadwerkelijke situaties in de functie van een digitaal rechercheur.
Tijdens Tektok werd de challenge officieel gelanceerd, waarna de eersten zich al op het oplossen van de ‘puzzels’ stortten, voor zover zij niet aan het ‘speeddaten’ waren met mogelijk toekomstige collega’s. (Een vorm die menig recruiter bij een grote organisatie inmiddels bekend voor moet komen.) De opzet van de challenge van 0x7DD is zo dat in ze het begin makkelijker moet zijn dan vorig jaar, toen er toch 23.000 mensen aan begonnen, maar aan het einde wel minder ‘geslaagden’ moet opleveren. In tegenstelling tot 600 man vorig jaar hoopt men dit jaar 30 man over te houden. De challenge oplossen is overigens geen voorwaarde, zo benadrukte Pim Takkenberg overigens nog maar eens. Het gaat ook vooral ‘om de manier van aanpak’ en een passie voor het soort politie-werk.
Bij de hele opzet van de wervingsactie is bewust gekozen voor de huidige opzet. Een opzet waarbij de gebruikte beelden en woorden ThePostOnline in ieder geval een beetje denken aan een mengeling van Anonymous en de cyberchallenges die je vroeger her en der op internet vond.
De doelgroep die men voor ogen is echter vaak al bij een andere organisatie aan de slag. Een uitdaging dus om deze groep te verleiden een kijkje te komen nemen bij een nieuwe werkgever, zelfs al werkt men bij de politie ook vaak uit maatschappelijke betrokkenheid tot stand komt. De je presentatie dus wel zo aantrekkelijk mogelijk worden gemaakte. De manier van communicatie lijkt dan ook wel enigszins ‘populair’, hetgeen op Twitter al tot enige kritiek leidde, maar Team High Tech Crime is er van overtuigd dat juist dit de juiste manier is om de doelgroep te bereiken die ze wil bereiken. Een uitverkocht Paard lijkt ze daarin vooralsnog gelijk te geven. Wordt je het dit jaar niet: volgend jaar gaat de politie op zoek naar nog meer mensen voor het High Tech Crime team.