Hoe lang gelooft Sanoma nog in SBS? Het opstappen van SBS baas Georgette Schlick is te vergelijken met een desperate trainerswissel bij FC Twente. D´r heerst chagrijn bij de zender, omdat de cijfers achterblijven.
De oud-baas van facilitair bedrijf Dutchview en daarvoor directeur bij uitzendbureau Brunel was uiteindelijk te weinig ingevoerd in de televisieindustrie om te overleven, en zag zelf ook in dat er iemand geofferd moet worden. Nothing personal, strictly business.
Gisteravond was de doorgaans goedgehumeurde brunette thuis bereikbaar, en ook vanochtend – vernemen we – dat ze zich ‘helemaal niet zielig’ voelt.
Toen Schlick anderhalf jaar geleden aantrad sprak ze nog de hoop uit dat er over anderhalf jaar weer mensen zouden kijken. ‘Het was ook een moeilijk verhaal’, laat ze zich ontvallen.
SBS heeft een Talpa probleem. De programma’s zijn niet navenant minder geworden, sterker nog: sommige shows zijn zelfs beter, zoals het nieuwswaardiger Shownieuws. Ook Hart van Nederland is inhoudelijker geworden. Maar conservatieve kijkers willen geen veranderingen en haken af, evenals bang geworden advertentiebureaus.
Deze machtige bureaus kunnen bepalen waar wordt geadverteerd en adviseren grote accounts om hun spulletjes in een andere tv-etalageruit aan te prijzen als de malaise aanhoudt. Sanoma, de grootaandeelhouder van SBS, lijdt daardoor verliezen op de aankoop. Topman Dick Molman gaf onlangs al toe dat hij teveel heeft betaald voor de tv-dochter.
De televisie-industrie is afhankelijk van modegrillen. Gok je fout, dan kan het gebeuren dat een publiek je tijdelijk niet meer blieft. Het aangepaste Hart van Nederland, waar presentatrices moesten plaatsmaken voor ”journalistiek kanon” Schuurhof, heeft geen kijkcijferboost gehad. Ook Shownieuws haalt zijn kijkergemiddelde niet.
De laatste grote hit dateert van het najaar en was Sterren Springen. Dat was perfect zaterdagavondamusement in de traditie van Avro’s Sterrenslag. Lachen om én met BN-ers, daar houden we van in egalitair Holland.
Het is niet voor niets dat Ron Brandsteder en zijn zoon Rick bij SBS wel goed scoren met een heel oud concept, de Showbizzquiz. Het is een doldwaas, maar gevaarloos spel waarbij twee teams elkaar bestrijden met kennisquizjes en opdrachten, terwijl vader en zoon elkaar lekker familiair lopen te pesten.
John de Mol, minderheidsaandeelhouder in SBS, plugt ondertussenhet ene na het andere idee, maar het slaat niet erg aan, hoe zeer zijn producten inhoudelijk niet eens afwijken van andere commerciële tv-concepten.
Wat te doen? Je kunt niet veel doen. Je moet wachten op een briljante ingeving en zaadjes blijven planten in het tv-laboratorium.
SBS scoort redelijk met human-interest programma’s met een maatschappelijk randje, zoals Hart van Nederland, Beschuldigd en Undercover in Nederland. Ook aangekochte politie en ziekenseries als Elementary, Following en Home DM doen het relatief goed. Voor de rest is het overwinteren en hopen op een mazzelgoal.
Gelukkig hoeft De Mol het tv-feestje deze keer niet helemaal zelf te betalen.