De teloorgang van de sociale netwerksite Hyves noopt de Telegraaf Media Groep (TMG) tot bezuinigen. Hyves is op sterven na dood. Maar toen TMG in november 2010 kocht, was de populariteit al dalende.
TMG moest 36,5 miljoen euro afschrijven op Hyves. Het jaar ervoor moet al voor 32,6 miljoen worden afgeschreven op Hyves. Voor een bedrijf dat voor 43,7 miljoen gekocht is een forse afschrijving.
De CEO van TMG Herman van Campenhout zei vanmorgen tegen BNR Nieuwsradio “Hyves heeft z’n financiële ambities niet waargemaakt, daar lopen we niet omheen. Tegelijkertijd zijn we toch blij dat we Hyves hebben, omdat Hyves een geweldige gelegenheid is voor ons om onze andere online ambities uit te bouwen.”
Ook in 2010 was Hyves al langzaam stervende aan de concurrentie van Facebook en Twitter. Waar TMG voor ging was de informatie voor de marketeers van TMG.
Hyves is een schat aan informatie. 9,8 miljoen Nederlanders hadden in de hoogtijdagen van de sociale netwerksite een profiel op de pagina. Met hun gegevens, hobby’s en wat nog meer.
De bezoekers van Hyves waren als de dood voor advertenties uit Telegraafhoek en verwijderden hun profiel. Dat TMG te veel heeft betaald voor de sociale netwerksite is helder maar de gegevens van 9,8 miljoen Nederlanders zijn ook wat waard.