Moderetailers moeten voortaan alleen nog uitverkoop houden per 1 juli en per 1 januari. Dat stelt de Van Eerd Fashiongroup, die speciaal voor dit initiatief deze Facebookpagina opzette. Ondernemers zijn enthousiast over het voorstel, omdat het met de langere salesperiodes lastiger wordt om de gehele collectie te verkopen.
De overheid en brancheorganisaties hebben al gezegd niet mee te werken aan het bewerkstelligen van een wet rondom de kwestie. Volgens verscheidene brancheorganisaties is het ‘nu eenmaal overal altijd uitverkoop’.
De Van Eerd Fashiongroup windt er geen doekjes om: het gaat erom dat de klanten de volle mep betalen voor een product, in plaats van altijd maar te wachten op de uitverkoop. Van Eerd: “We moeten honger creëren bij consumenten en ze opvoeden, zodat klanten denken: ‘ik moet dit kledingstuk nu kopen, want straks is het weg.” De klant opvoeden?
Zelfstandige ondernemers zijn blij met het bericht. Onlinewinkels worden niet specifiek aangesproken omdat zij zich over het algemeen goed aan ‘de regels’ houden.