Een van de schrijvers van Gears of War: Judgment vergelijkt zijn werk met de journalistiek. De CEO van Electronic Arts, John Riccitiello, is afgetreden vanwege de slechte financiële resultaten en de droom van een 9-jarig meisje werd wel heel snel gefinancierd via Kickstarter. Ook schijnen sommige uitgevers te beweren dat ‘games met een vrouw in de hoofdrol niet werken’. Heeft iemand Tomb Raider al gespeeld?
Tom Bissell, een van de scriptschrijvers die meewerkt aan Gears of War: Judgment, vergelijkt zijn werk met wat journalisten doen. Doelend op de spelwereld van Gears of War: “Je moet er simpelweg zijn – er wonen, in ieder geval een tijdje – voordat je het kunt vatten in taal en het realistisch over kunt laten komen.”
Bissell, die zes boeken heeft geschreven voordat hij zich in de game-industrie begaf, ziet “een overduidelijke parallel tussen schrijven voor games en het schrijven van fictie […] Maar wanneer je de diepte in gaat, heeft het proces meer weg van journalistiek.”
Hij kwam tot die openbaring toen hij en zijn collega’s de game mochten spelen, met hun eigen tekst erin verwerkt. “Het script, dat op papier geweldig leek en zelfs nog beter klonk in de opnamestudio, was verschrikkelijk.” Het onvermijdelijke gebeurde: ze gooiden alles weg en begonnen volledig opnieuw. Op z’n ‘journalistieks’: “We waren geen nieuwe realiteit aan het verzinnen, maar deden verslag van deze nieuwe wereld. Elke tekst was gebaseerd op wat wíj konden zien, horen en voelen in de game.”
John Riccitiello, de CEO van Electronic Arts, is opgestapt wegens de slechte financiële resultaten van het bedrijf de afgelopen jaren. “En daar ben ik voor 100 procent verantwoordelijk voor”, zegt hij in een afscheidsbrief aan de werknemers van EA. Titels als FIFA, Battlefield en Bejeweled behoren tot het portfolio van het bedrijf waar Riccitiello begin 2007 aan de slag ging.
“Persoonlijk denk ik dat we nog nooit in een betere positie zijn geweest als bedrijf. Jullie [de werknemers] hebben een enorme groei doorgemaakt in het verbeteren van onze producten. Jullie zorgen nu voor meer winst met minder titels, door EA’s games beter en groter te maken.” Of EA’s aandeelhouders Riccitiello’s positieve woorden onderschrijven? Sinds zijn aantreden is de waarde van een aandeel niet echt gestegen – zie hieronder-, maar de economische crisis heeft daar natuurlijk ook een rol in.
Om games te maken, is flink wat tijd en geld nodig. De moeder van de 9-jarige Mackenzie Wilson wilde haar dochter daarmee helpen en begon een Kickstarter-actie. ‘Kenzie’ heeft namelijk de droom om zelf een roleplayinggame te maken en wil daarvoor op RPG-zomerkamp, waar ze alles leert. Het doel: 829 dollar. Het op dit moment ingezamelde bedrag: ongeveer 15.000 dollar. En de actie is pas woensdag van start gegaan.
Haar broers, die vooraf beweerden dat het haar niet zou lukken om een game te maken en die te financieren, hebben al ongelijk gekregen. Ruim 700 man hebben reeds 10 dollar of meer betaald om de game opgestuurd te krijgen zodra die af is.
Wat moeder en dochter met het overschot gaan doen? Kenzie gaat de hele zomer op kamp, in plaats van een week, en ze krijgt een eigen laptop. Of, zoals ze zegt zelf: “This is so exciting. I don’t even know what to say except I’M GOING TO CAMP AND GETTING A LAPTOP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
De winkels van gamespeciaalzaak E-Plaza waren al gesloten en gisteren heeft ook de webshop het loodje gelegd. In september vorig jaar besloot moederbedrijf Blokker Holding alle 58 filialen te sluiten, maar kondigde gelijk aan dat de webwinkel open zou blijven. Die hield het dus niet langer dan een halfjaar vol. Bart Smit, ook onderdeel van Blokker, neemt de bestellingen over die via de site zijn gedaan.
“We gaan deze game niet op de markt brengen, want succesvol wordt hij niet. Je kunt geen vrouwelijk personage in je game hebben. Het moet een mannelijk personage zijn, zo simpel is het.” Het lijkt op een uitspraak die decennia geleden gedaan had kunnen zijn, maar niets is minder waar. Dontnod Entertainment, die in juni debuteert met Remember Me, kreeg met deze kritiek te maken toen een uitgever voor de game werd gezocht. Het vrouwelijke personage daarin is Nilin, die in kan breken in andermans hoofd en zo herinneringen kan beïnvloeden. Capcom zag uiteindelijk wel brood in Remember Me.
Volgens ‘creative director’ Jean-Maxime Moris was de keuze voor een vrouwelijke protagonist volstrekt logisch, zegt hij tegen The Penny Arcade Report. “De wereld die we aan het opbouwen waren, draaide om emotie, intimiteit, je identiteit en hoe de technologie dat doorkruist. […] Het voelde gewoon natuurlijk aan om daarvoor een vrouw te gebruiken.”
Ook een kusscène, waarin Nilin met een man zoent, kon op de nodige afkeuring rekenen. “Sommige mensen zeiden: ‘Je kunt een mannelijke speler geen andere man laten kussen in de game, dat gaat ongemakkelijk voelen.’”
Dat een vrouw prima de hoofdrol in een game kan spelen, bewijst Lara Croft wel in de nieuwste Tomb Raider. En vorige week hadden we in Bits nog een handige gamedesigner die flink wat media-aandacht kreeg door prinses Pauline de rol van Mario te geven. Bovendien kiest ondergetekende altijd voor een vrouw wanneer hij het geslacht van de hoofdpersoon mag bepalen, maar dat terzijde.
Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar[email protected], of volg Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.