De aanslagen in Parijs van 13 november 2015 lieten opnieuw zien hoe snel Twitter is bij brekend nieuws. Voordat media berichtten over de gebeurtenissen in Franse hoofdstad waren veel mensen al op de hoogte van de situatie. De berichtenstroom toonde echter ook aan hoeveel onwaarheden de wereld in worden geslingerd. Zo werd er gemeld dat er aanslagen bij het Pompidou en het Louvre plaatsvonden en dat België de grenzen ook ging sluiten. Beiden bleken niet waar te zijn.
Toch is Twitter, zeker voor journalisten, vrijwel onmisbaar. Bij groot nieuws is het medium een bron van informatie. RTL-correspondent in Parijs Stefan de Vries was een van de eersten die tweette over de schietpartij en de explosies bij het Stade de France. Velen namen zijn berichten over en daardoor ben je als gebruiker heel snel op de hoogte van het laatste nieuws.
Twitter is daarnaast ook handig omdat traditionele media het vrijdagavond af lieten weten. Het programma Nieuwsuur probeerde toen de berichten binnenstroomden contact te krijgen met NOS-correspondent Ron Linker, maar hadden de pech hem pas na een half uur aan de lijn te krijgen. Pauw, dat een uur later stond gepland, gooide de hele uitzending om en voldeed anderhalf uur na de gebeurtenissen wel aan de verwachtingen van een actualiteitenprogramma.
Zoals gezegd was Stefan de Vries er op Twitter snel bij, maar hij werd pas bij het begin van RTL Late Night geïnterviewd over de situatie, ongeveer een uur na de aanslagen. Daarvoor was hij wel even op RTL Z in de uitzending, maar na drie minuten werd er aan tafel weer verder gepraat over de perikelen bij Ajax en de Pietendiscussie.
Niet alleen landelijke media als RTL en Nieuwsuur waren laat met nieuws over de aanslagen. Internationale nieuwszenders als CNN, Sky News, BBC en Al Jazeera berichtten rond 22:00 uur over de eerste aanslagen, maar gingen vervolgens verder met hun reguliere programma. Pas een half uur later kwamen de eerste ooggetuigen, plaatselijke journalisten en experts aan het woord.
Het is begrijpelijk dat het lastig is om meteen dieper op een situatie in te gaan omdat er vaak nog veel onduidelijk is in de eerste momenten. Maar feit is wel dat dit is wat mensen willen zien en ze daarom inschakelen op een nieuwsprogramma. Breaking News scoort.
Natuurlijk moet er worden gewaakt voor speculatie . En dat is misschien ook wel het fijne van Twitter. Je hoeft niet per sé een tijdsbestek te vullen. Als er niets te melden is, meldt je niets. En als er wel iets te melden is, zet je dat in hoofdletters in een 140 tekens tellende tweet. Zo makkelijk is het.
Het is duidelijk dat de traditionele media in het eerste tijdsbestek van groot nieuws zijn ingehaald door de social media. Wel moet je er als Twittergebruiker voor waken dat je niet alles gelooft wat er wordt gemeld. Wanneer je kritisch bent op wat je leest, is Twitter bij groot nieuws een goudmijn van informatie.