Weten & Tech

Lucasarts is niet meer, Ubisoft vertrouwt op Assassin’s Creed-fans

05-04-2013 18:49

Game-ontwikkelaar Lucasarts, bekend van vele ‘Star Wars’-games en adventures als The Secret of Monkey Island, is opgedoekt. De fans van Assassin’s Creed raken de game voorlopig niet beu, hoe vaak er ook een nieuw deel verschijnt. Dat denkt één van de topmannen van Ubisoft, tenminste. Het Nederlandse Two Tribes heeft gisteren Toki Tori 2 gereleased en de stemacteur Metal Gear’s Solid Snake is zonder enige uitleg gedumpt. Of… wordt de hele gamewereld, inc  lusief Bits, in de maling genomen?

Lucasarts gesloten, Star Wars 1313 waarschijnlijk geannuleerd

Bits0504_afb1

Lucasarts is niet meer. Disney, dat in oktober 2012 moederbedrijf Lucasfilm kocht, heeft woensdag bekendgemaakt de ontwikkelstudio te sluiten. 150 man staan daardoor op straat. Disney zegt te proberen om de twee titels waaraan gewerkt werd, uit te besteden aan andere ontwikkelaars. Bronnen die tegenover gamesite Kotaku hun verhaal hebben gedaan, beweren echter dat de kans nihil is dat Star Wars: First Assault en Star Wars 1313 een tweede leven krijgen.

De studio werd in 1982 opgericht door George Lucas, de grote man achter de Star Wars-films. Lucasarts heette toen nog Lucasfilm Games en werkte samen met Atari. Gaandeweg bouwde de studio een indrukwekkend portfolio op dat bestond uit héél véél Star Wars- en Indiana Jones-games, adventure-series als Monkey Island, Maniac Mansion, Sam & Max en obscure spellen als Zombies Ate My Neighbors. De laatste game die LucasArts op de markt bracht, was het beruchte Kinect Star Wars voor de Xbox 360.

Vaarwel, Lucasarts, vaarwel.

 

‘Spelers zijn Assassin’s Creed nog lang niet zat’

Bits0504_afb2

Yannis Mallat, de baas van Ubisoft Montréal, ziet het niet snel gebeuren dat de fanbase van Assassin’s Creed genoeg krijgt van de serie. “De gamers zullen het ons zeggen… (wanneer het zover is). Op dit moment komen er steeds meer spelers bij voor de franchise, dus ik zie dat moment nog niet naderen”, aldus Mallat tegen Eurogamer.

Sinds 2009 heeft Ubisoft elk najaar een Assassin’s Creed uitgebracht. Het derde deel lag afgelopen oktober in de winkels en Assassin’s Creed IV: Black Flag staat gepland voor de oktober van dit jaar.

De frequentie zou zelfs nog meer omhoog kunnen, zegt Mallat. “Wanneer je kwaliteit levert, maakt het totaal niet uit hoe vaak je zo’n game uitbrengt. Integendeel, de spelers verwachten er steeds meer van. Dan is het logisch om hen ook in die behoefte te voorzien. De gamers zijn blij en het is onze taak om hen blij te maken.”

 

Two Tribes releaset Toki Tori 2

Internationale media kwamen gisteren massaal af op de persopening van het Rijksmuseum. Het museum, dat tien jaar lang gesloten was, gaat op 13 april open voor het publiek, maar journalisten mochten al eerder een kijkje nemen. Dat was echter niet het enige nieuws van Nederlandse bodem dat het buitenland bereikte. Ook over de release van Toki Tori 2, van de Amersfoortse studio Two Tribes, werd gisteren nationaal en internationaal bericht. De game is te koop in de Nintendo e-shop voor de Wii U; ontwikkelaar Two Tribes wil voor het eind van het jaar ook nog een pc- en Mac-versie uitbrengen. Opmerkelijk detail: op Toki Tori 2 hebben gamers twaalf jaar moeten wachten. Eat that, Rijksmuseum.

Game Informer ondervraagt bedenker frisdranksimulator

Zijn games kunst? Hebben Japanse ontwikkelaars hun ‘mojo’ verloren? En wat is de impact van het aftreden van de CEO van Electronic Arts? Grote vragen schuwde journalist Dan Ryckert niet in een recent interview voor Game Informer. Tijdens de game-expo PAX East sprak hij met de maker van Soda Drinker Pro, indie-ontwikkelaar Will Brierly. Het interview gaat alle kanten op, maar behandelt ook de game waarmee Brierly op de expo stond, ‘de meest geavanceerde first-person frisdrank-drinksimulator ter wereld’.

Bits0504_afb3

Op de vraag of Soda Drinker Pro ongezond gedrag kan stimuleren, antwoordt de ontwikkelaar: “Kort na de release attendeerde iemand me op een vrouw die elke dag vier grote flessen frisdrank dronk en uiteindelijk overleed. Ze was de ultieme frisdrankdrinker, zoals sommigen haar zouden noemen, maar ze ging te ver. Ik hoop niet dat mijn game zulk gedrag promoot, want ik vind het belangrijk dat men met mate drinkt. Dat is het aardige aan het spelen van Soda Drinker Pro: je kunt het ervaren zonder het ook daadwerkelijk te doen. Ik heb veel reacties gehad van culinaire websites die denken dat dit een geweldige bezigheid is; beter nog dan het drinken van frisdrank. Andere mensen zeggen dat de game ook echt hun dorst lest, maar ik denk dat het is wat je er zelf van maakt.” En zo ratelt Brierly maar door. Verplichte kost, dit interview over een zeer bijzondere game.

 

En hier ging het helaas ook nog over…

Stemacteur Snake weet nog steeds niet waarom hij gedumpt is

“Als ik had kunnen kiezen, zou ik dit mijn hele leven willen blijven doen. Snake horen praten met de stem van iemand anders maakt me een beetje ziek, om eerlijk te zijn.” Stemacteur David Hayter baalt er flink van dat hij niet gevraagd is om de hoofdpersoon van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain in te spreken. Na vijftien jaar en negen games houdt die carrière voor hem op. Waarom hij ontslagen is, weet hij zelf ook niet. “Ik hoorde dat de opnamesessies al begonnen waren, maar niet of ik nodig was of niet. Daarom nam ik contact op met iemand van het productieteam. Tijdens een gezamenlijke lunch vertelde hij me dat het team me niet meer nodig had voor deze game. Verder kreeg ik geen uitleg over deze beslissing.”

Opvallend aan het bericht: Hayter publiceerde het op 1 april. Of het een slim doordacht plot is van Hideo Kojima, die ook al aan de aankondiging van Metal Gear Solid V een draai wist te geven? Het is niet onmogelijk.

 

Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg Bits op Twitter: @Bitspost’. Oh ja, van films hebben we óók verstand, lees de bespreking van ‘App de film’ er maar eens op na! Leuk als je even geen zin hebt om te gamen. Onze nabeschouwing van het spel Boktai is trouwens ook niet mis!