AMSTERDAM (ANP) – De Nederlandse Spoorwegen willen dat de Fyra-treinen die nu alleen in Nederland worden gebruikt, toestemming krijgen om ook op het Belgische spoor te rijden. Het gaat dan niet om de falende V250, maar om de V160 die nu ook gewoon nog rijdt. Dat zei NS-directeur Merel van Vroonhoven vrijdag.
De toelating op het Belgische spoor kan in de toekomst helpen om een goede verbinding tussen Amsterdam en Brussel tot stand te brengen. Momenteel wordt onderzocht of en wanneer de V250 weer kan gaan rijden. Als dat niet het geval is, moet er een alternatief worden gevonden. De binnenlandse Fyra kan een deel van de eventuele oplossing zijn, aldus Van Vroonhoven. Daarom wordt ook een proef gedaan om dubbeldekkers op de hogesnelheidslijn te laten rijden.
Welke oplossing er uiteindelijk komt, is nog niet duidelijk. Van Vroonhoven wil een goed alternatief voor de V250, zodat ze een objectieve keuze kan maken met welke oplossing de NS verdergaat. Het bedrijf kijkt daarom ook naar materieel uit het buitenland, het ombouwen van materieel dat al voorhanden is en naar een oplossing via het klassieke spoor (dus niet over de hogesnelheidslijn).