De alom bekende merknaam Euro Shopper zal vanaf deze week niet meer gevoerd worden door Albert Heijn. Het goedkoopste huismerk van de supermarktketen gaat verder onder de naam: AH Basic, dat meldt Albert Heijn vandaag.
Het merk dat door Ahold ook in andere Europese landen wordt verkocht, zal ook daar vervangen worden door AH Basic.
In komende weken kunnen klanten al hun eerste AH Basic-producten in hun winkelmandje deponeren. Albert Heijn zal beginnen met de cornflakes, hazelnootpasta, scharreleieren, Chinese nasi en pannenkoekenmix. In de loop van het jaar moeten alle Euro Shopper producten worden vervangen door het nieuwe huismerk.
Albert Heijn was niet tevreden met het Euro Shopper-product. Daarom werd besloten een nieuw basismerk te lanceren. AH Basic moet wat betreft prijs en kwaliteit consistenter worden. Bovendien is de merknaam AH voor klanten ‘vertrouwder’, licht een woordvoerder toe.
Tegen distrifood.nl zegt directeur marketing en format en merchandising Alfred Levi het volgende: “Uit recent onderzoek werd wederom duidelijk dat de naam Albert Heijn een van de sterkste foodretailmerken van de wereld is. Het zou daarom een beetje gek zijn wanneer we onze naam niet koppelen aan deze nieuwe lijn.”
Euro Shopper werd in 1995 geïntroduceerd. De supermarkt verkocht de producten samen met tien andere supermarktbedrijven in Europa. In 2009 werd de verpakking nog veranderd, en waren er engelse teksten te vinden op de verpakking.
Recent kwam de Euro Shopper lasagne nog negatief in het nieuws omdat er paardenvlees was aangetroffen in het product.