Weten & Tech

Werven voor Defensie

10-04-2013 18:00

Minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert opende op 8 april de nieuwe www.werkenbijdefensie.nl wervingssite van de krijgsmacht. In het verleden waren er afzonderlijke werkenbij-sites van marine, landmacht, luchtmacht en marechaussee, maar nu verleiden alle krijgsmachtonderdelen je op één site om er hun uniform aan te trekken. De grote vraag is natuurlijk, hoe verleidt je?

Naar het oog van deze ouwe lul van 57 is de wervingssite wel okay. De info is helder en goed te vinden. Iemand van een jaar of twintig, toch de doelgroep, ziet misschien liever direct wat spetterende video’s (zoals hier bij Luchtmobiel). Zelf was ik nieuwsgierig hoe men bij de Landmacht de verdwenen Leopard tanks heeft verwerkt op de nieuwe site. Men liet het niet onvermeld, maar rolde er neutraal langs. Onder de gegeven omstandigheden best netjes eigenlijk. Zakelijk zonder bullshit.

11mbch47

Dat was ooit wel eens anders. In de negentiger jaren werd je met gave tv-spots nogal misleidend verleid om bij de Luchtmobiele Brigade te komen. Je zag CH-47 Chinooks vliegen, je zag er stoere mannen uit komen die vervolgens stoere dingen deden, en je dacht: “Dat wil ik ook”. Eenmaal bij de nieuwe Luchtmobiele Brigade (opgericht in 1995) aangekomen bleken er de eerste tijd geen operationele Chinooks te vliegen. Je Chinook om in te oefenen was een zeecontainer, en af en toe klom je in of uit andermans heli. Misschien wel de Royal Air Force Chinook uit de wervingsreclame. Daar waren de RAF markeringen van weggeretoucheerd voor het ‘Kom bij Luchtmobiel’ beeldmateriaal.

‘Correct’ rekruteren

In de jaren van overschakeling naar een beroepsleger, waar Luchtmobiel een tijdje het paradepaardje en uithangbord van was, werd er ‘correct’ gerekruteerd. Defensie maakte graag duidelijk dat ook minderheden, vrouwen en de homoseksuele medemens welkom waren. Daarom sprak Jos Brink menige krijgsmachtreclameboodschap in. En anders maakte Defensie middels de John de Mol productie Combat (1998) bij Veronica wel duidelijk wie er dienst kon nemen. Geen belazerde tv-serie overigens.

uitverkorenen

In tegenstelling tot de EO-documentaire De Uitverkorenen van 4 april. Dik een uur over hoe het is om marinier te worden. Vreemd genoeg een documentaire geschikt voor kijkers vanaf zes jaar. Ondanks het gebezigde taalgebruik inclusief ‘kut’ en ‘kutzooi’. Gelukkig werden de godslasterlijkheden er voor de kleintjes uitgelazerd. Mocht het taalgebruik aspirant-mariniers niet hebben afgeschrikt, het beeld dat de EO schetste van de negen maanden durende opleiding deed dit wel.

Veel meer dan alleen leren om afgebeuld te worden, met name ‘s nachts, deden de aankomende mariniers niet volgens de EO. Daar zou ik als Defensie niet blij mee zijn geweest. Het minste dat je mag verwachten als je meewerkt aan een dergelijke documentaire, is dat de makers alle aspecten en onderdelen van een opleiding laten zien. Nu zag je vrijwel alleen maar het fysieke afzien. Werkt dat wervend?