Beste Leo,
Sinds het op gang komen van de vluchtelingen- of immigrantencrisis heb jij jezelf als onderzoeksdirecteur van het IISG en professor migratiegeschiedenis aan de Universiteit van Leiden vol ijver in het publieke debat gestort. Hulde en dank daarvoor! Als klein historicus in de marge juich ik uiteraard toe dat echte gedegen geschiedwetenschappers, afgaand op je titels, zich met de grote problemen van onze tijd bemoeien aan de hand van feiten en originele inzichten. Ik besloot je te volgen op twitter en raakte al snel onder indruk van de mooie grafiekjes die je rondstuurde. Staafdiagrammen, taartjes, ringdiagrammen en lijndiagrammen met prachtige sprekende kleuren. Nogmaals hulde!
Hoewel nogal eenzijdig voor een wetenschapper, kon ik je initiële tactiek en standpunt in het immigratiedebat – het bagatelliseren van de huidige aantallen immigranten ten opzichte van de jaren negentig – nog wel enigszins begrijpen. Ook ik had soms mijn bedenkingen bij de algehele paniek die in de media uitbrak. En nogmaals, je bijzondere grafische talenten maakten een hoop goed.
Bovendien wierp die tactiek vruchten af qua exposure en dat is belangrijk. Je was overal. In de NRC, lezingen en workshops. Laatst zag ik je zelfs in Buitenhof. Nog even en je haalt de mediale zilvervloot binnen, schuif je aan in het programma ‘Matthijs van Nieuwkerk prijst wéér een andere hoogleraar, professor, excellentie of éminence grise de hemel in’ en het boekje dat je aan mag prijzen vliegt over de toonbank.
Na een aantal weken sloeg bij mij de teleurstelling echter toe. Nadat je wekenlang de overeenkomsten met de jaren negentig benadrukt had om duidelijk te maken dat het allemaal wel mee viel met de migratiecrisis, werd ik namelijk nieuwsgierig naar de verschillen met de migratiecrisis uit de jaren negentig. Dat heb je wel eens als wetenschapper, dat je het een keer van de andere kant wilt bekijken.
Een week lang stelde ik je op twitter iedere dag dezelfde vraag hierover. Het feit dat het overgrote deel van de immigranten moslims zijn in het huidige tijdsgewricht, waarin de zegeningen van de religie van de vrede overal ter wereld zichtbaar zijn ten opzichte van de immigranten uit de jaren negentig, wat voor invloed heeft dat? Hoe zit het met het verschil in informatiecultuur – het World Wide Web dat we nu wel hebben bijvoorbeeld – of de huidige broze instabiele economie ten opzichte van de booming jaren negentig? Ik kreeg geen antwoord.
Nog meer teleurgesteld raakte ik toen een paar weken terug je grafiekjes opeens niet meer verschenen op twitter. Zijn de huidige aantallen immigranten inmiddels toch zo groot dat er niets meer te bagatelliseren valt? Of ligt het aan het feit dat de cijfers die je voor de actuele migratie gebruikte niet klopten?
Wat het voor mij allemaal nog erger maakt, is dat met het opdrogen van je grafiekjes op twitter, je je vooral bezig bent gaan houden met historische vergelijkingen met de eenzijdige strekking: “De islam is okee!”
Historische vergelijkingen zijn nu niet echt jouw kopje thee in de moskee, Leo. Diachrone vergelijkingen zijn natuurlijk voor niemand eenvoudig. Je moet rekening houden met verschillende historische context en zo. Moeilijk, moeilijk.
Een voorbeeld:
Om het aantal en het gevaar van Nederlandse jihadisten te bagatelliseren vergeleek je ze in een tweet met Nederlanders die in de Tweede Wereldoorlog bij de SS gingen en voor de Duitsers vochten. Percentueel als onderdeel van de totale populatie riep je juichend dat het allemaal wel meeviel. Echter, zo’n vergelijking kun je alleen maar maken indien Nederland vijf jaar lang bezet zou zijn door ISIS. En daar willen we allebei toch niet aan denken Leo? Jij zou als ‘helper whitey‘ met de neus opgespoord worden door Arzu Aslan en eerder op het hakblok eindigen dan een witte islamofobe racist zoals ik. Binnen de islam valt het hoofd nooit ver van het kromzwaard, Leo. Dat behoor jij als professor inmiddels toch ook wel te weten.
Ik moest daarom nogal grinniken toen ik vanochtend wakker werd. Je was als een dolle het commentaar op de domme vergelijking van Rutte over het Romeinse Rijk aan het retweeten. De dag ervoor maakte je echter zelf nog een vergelijking tussen de Klux Klux Klan als uitwas van het protestantisme en ISIS als uitwas van de islam. In Raqqa dragen ze helemaal geen puntmutsen Leo! Bovendien, als de KKK te vergelijken is met het jihadisme waarom hadden we dan in de rest van de protestantse wereld geen brandende kruizen zoals het jihadisme nu in vrijwel de hele islamitische wereld hoogtij viert? Daarnaast zie ik een overtuigd gristen als terrorisme-expert Beatrice de Graaf, zelfs nadat ze ‘maarioeanaa’ gerookt heeft – volgens haar een belangrijke oorzaak van radicalisering –echt niet te paard met een puntmuts ons aller Quinsy Gario over de Puttense heide jagen.
Vergeef me mijn sarcasme en microagressies Leo. Als onbetekenende en onbezoldigde rat in de loopgraven der meningen, moet ik schreeuwen en gek doen om boven de mitrailleurs en kanonnen van de zichzelf in standhoudende strijdende partijen uit te komen. De waarheid is dat ik jou en jouw clubje van Miko’s en Asha’s aan de overkant van niemandsland echt wil begrijpen. Waarom vind je zo min mogelijk islam in Nederland – of andere dogmatische waanvoorstellingen wat dat betreft – geen schone zaak om voor te strijden als wetenschapper? Waarom hebben moslims of immigranten geen agency en is het Westen de schuld van alles? Waar komt die fixatie met Wilders of extreem rechtse schreeuwers vandaan terwijl je weet dat daar niet mee te discussiëren valt? Is het niet zinniger om met genuanceerd rechts in discussie te gaan? Waarom geef je nooit antwoord op mijn vragen?
Ik hoop echt dat je deze brief wel zal beantwoorden. Mocht je om een of andere reden door deze brief uit je comfortzone zijn geraakt en niet en public willen antwoorden dan nodig ik je graag uit voor een persoonlijk gesprek. In de stilteruimte van de Universiteit van Amsterdam heb ik een katholiek hoekje ingericht met een kerststalletje, kaarsjes en wat pornoblaadjes. Heel safe! Dan treffen wij elkaar daar.
Wil je in ieder geval weer eens een mooi grafiekje rondtweeten? Hou je veilig!
Hoogachtend,
Via: Ik Was In Haren