Business

Maandelijks 68 miljoen euro aan weggegooide belminuten

16-04-2013 14:42

Maandelijks betaalt het gros van de mensen enkele tientjes aan hun nieuwe iPhone, HTC of Samsung telefoon. Mensen die maandelijks een bedrag van 30, 40 of 50 euro betalen voor een abonnement met enkele belminuten, sms’jes en een flinke internet bundel is eerder regel dan uitzondering. Men schaft vaak ook een iets ruimere bundel aan. Dit om overschrijding ervan te voorkomen. En dat is goed nieuws voor de providers.

#Beltegoed

Buiten je bundel bellen kan voor resulteren in nog veel hogere rekeningen. Vandaag gaat de Consumentenbond richting de Tweede Kamer om de petitie #Beltegoed aan te bieden. Als u namelijk in bezit bent van een telefoonabonnement is het u vast wel eens gebeurd dat u niet al uw belminuten, sms’jes en internet MB’s hebt opgemaakt. Dat vindt de telefoonprovider niet zo’n probleem. U betaalde er immers voor, maar heeft niet al uw minuten of sms’jes verzilverd. Sterker nog, uit cijfers van de Consumentenbond blijkt dat er maandelijks voor 68 miljoen euro aan beltegoed verdwijnt.

Helaas pindakaas

Die 68 miljoen euro is opgesplitst over: 209 miljoen belminuten, 259 miljoen sms’jes en 537 miljoen MB’s die maandelijks in de prullenbak verdwijnen. Dat zijn in percentages 15 procent van de totale belminuten, 17 procent van de sms’jes en 16 procent van de MB’s. De bond vindt, ondersteund door 26.000 consumenten handtekeningen, dat de minimale houdbaarheid minimaal een jaar zou moeten bedragen. Providers hebben er namelijk tot noch toe niets aan gedaan om de consument ook maar enigszins tegemoet te komen. Bart Combee, directeur van de Consumentenbond vergelijkt het als volgt: “Een pot pindakaas hoef je na een maand ook niet in te leveren als hij nog niet helemaal leeg is.” Nu is de politiek aan zet om hier tegen op te treden.