Velen luisterden de afgelopen dagen naar het Koningslied. Het was kennelijk niet voor iedereen een genoegen, want John Ewbank kreeg zoveel onaangename tweets dat hij het nummer heeft teruggetrokken. In een paar dagen tijd is weer een nieuw hype-verhaal over sociale media ontstaan. De komende jaren zullen we nog heel vaak horen dat ‘het Koningslied’ door sociale media een snelle dood stierf. Sociale mediagoeroe’s zullen massaal vertellen dat de ‘kracht van sociale media’ hiermee wederom werd aangetoond.
Het is echter niet de kracht van sociale media die is aangetoond. Er is slechts duidelijk geworden dat we te overspannen met sociale media omgaan. Er zijn veel redenen waarom Ewbank alle tweets over het Koningslied zou moeten negeren.
1. De meerderheid van de bevolking is niet op Twitter aanwezig en stuurt dus helemaal geen berichten via dat medium. We kennen de mening van alle mensen die niet twitteren volstrekt niet. We hebben geen idee hoeveel positieve tweets Ewbank had gekregen als iedereen op Twitter had gezeten en verplicht een bericht naar hem had moeten sturen over het Koningslied. De discussie gaat over die paar procent van de bevolking die wel op Twitter aanwezig is.
2. De tweets zeggen nog minder omdat veel mensen die op Twitter zitten niets hebben meegekregen over het nummer, het niet hebben geluisterd en er niet over hebben getwitterd. De reacties die Ewbank kreeg zijn dus nog minder representatief voor de bevolking dan je op basis van het aantal twitteraars zou mogen verwachten. We kunnen op basis van deze case niet uitsluiten dat 99% van Nederland het Koningslied prachtig vindt.
3. De meningen die op Twitter de ronde doen over het Koningslied zijn niet uniek voor Twitter. Ook mensen die niet op sociale media zitten hebben er meningen over: zij vertellen die aan elkaar in de kroeg en zetten ze niet online. Misschien vinden al die niet-twitteraars Ewbank’s nummer nog veel verschrikkelijker dan de twitteraars. We kunnen hun meningen er alleen niet over lezen. Dat is heel comfortabel, want we kunnen ons er om die reden ook niet aan storen.
Het advies aan Ewbank moet zijn: lees Twitter niet, negeer die relatief kleine groep die zijn mening niet op een normale manier over het voetlicht kan brengen en hoop dat die groep niet representatief is voor de veel grotere groep niet-twitteraars wiens mening je niet hoort. Muziek is altijd een kwestie van smaak geweest en dat zal het altijd blijven.
Chris Aalberts schreef samen met Maurits Kreijveld: Veel gekwetter, weinig wol, over de inzet van sociale media door overheid, politiek en burgers.