In 2000 was ik nog jong. Maar oud genoeg om te begrijpen dat de ‘vooraanstaande en onafhankelijke’ media die de jury leveren voor de Auto van het Jaar-verkiezing bestonden uit accountants en mensen die geloven dat het wasmiddel van de Lidl beter is omdat de Consumentenbond dat zegt. Met pijn in de onderbuik denk ik dan ook terug aan de verkiezing van Toyota Yaris als auto van het jaar 2000. De rest van de top drie bestond toen uit de favoriete redactiewagens alhier: de Fiat Multipla en de Opel Zafira. Het was verschrikkelijk.
In de jaren daarna wonnen de Peugeot 307, de Opel Insignia en de Nissan Leaf, om maar wat dieptepunten te noemen. Maar dit jaar is er mogelijkheid om, voor het eerst sinds 1990 toen de Citroën XM, de Mercedes SL en een Ford de top drie bepaalden, een fatsoenlijk erepodium samen te stellen. De shortlist ziet er goed uit, de euroshopper-mentaliteit is dit jaar niet te bespeuren.
De shortlist voor 2016 bestaat namelijk uit:
Audi A4
BMW 7-serie
Jaguar XE
Mazda MX-5
Opel Astra
Skoda Superb
Volvo XC90
Met uitzondering van de Skoda, die niet zo knap is maar waarover TPO overigens wel heel tevreden was, zijn de finalisten goed uitziende auto’s met een hoge mate van luxe, goed weggedrag en nutteloosheid. Precies wat iemand met bloed in zijn aderen zoekt in een auto.
De bekendmaking volgt in februari 2016.
Beeld: OSX