Waarom Twitter 5 miljard waard is Over Twitter wordt de laatste tijd steeds meer geschreven, en referenties aan Twitter duiken steeds vaker op in allerlei oude media. Waarom eigenlijk? Dit is opmerkelijk omdat tot nu toe oude media vooral hun best hebben gedaan om de gesprekken die op blogs en internet plaatsvinden te negeren. Want wat is nu het geval? Veel duurbetaalde medewerkers zitten tegenwoordig zelf de hele dag op Twitter. Velen van hen hebben bovendien een eigen blog, waar ze regelmatig stukken publiceren en in debat gaan met lezers. Of dit tijdens of buiten werktijd gebeurt is verder niet duidelijk, maar dit enkele feit spreekt al boekdelen over de steeds belangrijkere rol die internet voor zichzelf opeist binnen de samenleving in het algemeen en in Medialand in het bijzonder.
In dit licht bezien is het zinvol om de enorme hoeveelheid subsidies die deze clubs krijgen eens kritisch tegen het licht te houden in verhouding tot de sterk dalende kosten die gemoeid zijn met de bedrijfsvoering. Wat je namelijk niet leest in de reguliere media is dat er veel meer gesprekken plaatsvinden op sociale netwerken op internet dan op de websites van de kranten, radio- en televisiestations zelf. En dat vinden ze niet leuk, omdat deze historische instituten (zo mag je ze toch wel noemen) gewend zijn al uw aandacht te krijgen. En dat steekt. Vooral en met name ook omdat er in het verleden allerlei op internet gerichte activiteiten en initiativen geinitieerd zijn die stuk voor stuk jammerlijk hebben gefaald, danwel niet het beoogde resultaat hebben gehad. Letterlijk het ene na het andere luchtkasteel werd in de afgelopen 10 jaar vormgegeven en vervolgens in de lucht gehouden, enkel om te constateren dat het bezoek op internet aan deze ‘uiterst innovatieve concepten’ bar tegenviel. Wat je er ook van denkt, het moge inmiddels voor iedereen duidelijk zijn dat de kosten voor het produceren van media voor internet enorm zijn afgenomen en dat de massale participatie van het publiek de behoefte aan publieke televisie- en radio-programmering sterk heeft doet afnemen, met name bij de jongere generatie(s). Iedereen beschikt immers tegenwoordig over dezelfde gereedschappen als een doorsnee journalist of programmamaker. Voor het vertellen van een verhaal heb je tegenwoordig echt geen loodzware camera of rommelig en chaotisch redactiebureau meer nodig.
Andere mensen denken er ook zo over. Twitter expert Robert Scoble is zo iemand. Zo schrijft hij op zijn site: (vrij vertaald) “Twitter wint. Wint groot. Veel groter dan de Tech blogs tot nu toe hebben willen toegeven. Mijn nieuwe prijs voor Twitter? $5 miljard.” Zeg het maar, waarom zou Robert Scoble ongelijk hebben? En waarom zouden we nog langer met nog meer subsidie de clubkas moeten spekken van logge en uit de kluiten gegroeide organisaties wiens maatschappelijke relevantie zodanig tanende is dat hun internet-avonturen reeds bij voorbaat gedoemd zijn om te mislukken? Ik verwacht dan ook dat binnen niet al te lange tijd deze exorbitante subsidies fors zullen worden teruggedraaid. Tot dan geldt voor alle oude media het volgende welgemeende advies: “If you can’t beat them, join them“.