Brandstof is op het moment redelijk goedkoop, zo goedkoop dat zelfs de dure premium-benzines *hier bewust geen merknamen* betaalbaar zijn. Sterker nog, grote kans dat u nu voor het eerst dit soort benzines koopt of er meer van afneemt dan normaal.
Dat komt door iets wat we ‘mental accounting‘ noemen. Het geld dat we maandelijks uitgeven aan brandstof, hebben we bewust of onbewust geoormerkt. Als brandstof u maandelijks driehonderd euro kost, geeft u driehonderd euro aan brandstof uit, ook als de prijzen zodanig dalen dat u misschien maar 250 euro kwijt zou zijn bij normale consumptie.
En u koopt dan niet alleen meer van van de gebruikelijke brandstof, maar ook duurdere. Dan hebben we het over premium-benzines met een hogere octaanwaarde. Maar zijn die echt nodig?
Om daar achter te komen, moet u eerst weten waarvoor die octaanwaarden staan. Normale Euro 95 heeft een octaangehalte van – you’ve guessed it – 95. Dat getal is een aanduiding voor de klopvastheid van de brandstof, de eigenschap om onder compressie spontaan te ontbranden. Hoe hoger het octaangehalte, des te hoger de klopvastheid, des te groter de mogelijke compressie voordat de brandstof ontbrandt (zonder de ontsteking van de bougie).
Een motor die veel vermogen moet leveren, heeft baat bij een brandstof die onder hoge compressie niet ontbrandt, totdat de bougie het mengsel laat ontploffen. Als een (oudere) sportwagenmotor brandstof gebruikt met een te laag octaangehalte, kan het mengsel eerder ontbranden dan de bougie vonkt. Dit heet ‘pingelen’ en is de ergste nachtmerrie van iedere coureur.
Mooi. Nu we dat gehad hebben, moet u weten dat moderne motoren zichzelf middels een miljard computers afstellen. De motor merkt zoiets als pingelen onmiddellijk en stelt de bougie zo af dat-ie eerder vonkt. Probleem opgelost.
Dus nee, u heeft geen hogere octaanwaarde nodig. Gewone brandstof is prima en bespaart geld. Maar u heeft ook niet per se een mooie auto nodig, dus dat zegt allemaal weinig. Wat u wilt, is wellicht toch die duurdere brandstof, want omdat die bestand is tegen hogere compressie haalt die meer uit uw motor. Meer vermogen kost een paar cent, maar dan heb je ook wat.