Zeven minuten voor zijn uitzending op BNR analyseert Tom van ‘t Hek nog even de Duitse volksaard met eindredacteur van André van Arnhem. ‘Ik ken mensen die daar op vakantie gaan. Wat moet je daar? Ten eerste zijn er nu overstromingen en dan die mensen…behoorlijk ongezellig, vind ik ze altijd.’
Ochtendradio maken is de mooiste bezigheid die er is. De dag begint, het nieuws vecht om een plaatsje op de ether en niemand maakt je wat. In de studio heerst het alleenrecht van de presentator met een paar matineuze handlangers.
Tom van ‘t Hek staat op rode gympies op de redactie achter de presentatiecel van BNR. Het is 5 uur, 55 minuten en een paar seconden op de eerste junimaandag van het jaar 2013.
Het is Van ‘t Hek’s eerste werkdag voor de kleine radiozender. De oud-NOS-presentator, die normaal gesproken om deze tijd vanuit huis in Bussum in pyjama het sportnieuws voorleest bij Radio 1, is vanochtend om vijf voor half vijf opgestaan om een dik half uur later in Amsterdam te arriveren bij de commerciële concurrent.
BNR’s hoofdredacteur Sjors Frölich, zelf een avondmens, is er vandaag ook. De BNR-baas wist de sportpresentator los te weken bij de NOS, waar hij, volgens Fröhlich, ‘een beetje vast was gelopen.’
Van ‘t Hek, die bijna twee decennia geleden bij NOS-radio begon als presentator, volgt vandaag officieel Humberto Tan op die naar RTL transfereert om een late-night talkshow te presenteren.
De eerste verandering is al zichtbaar nog voordat Van ‘t Hek heeft gesproken. De kleine anchor heeft een stoeltje besteld waarop hij wenst te zitten. Zitten, ja. Traditiegetrouw staan BNR-presentatoren te presenteren, maar de oud-hockeycoach niet. ‘Moet ik drie en half uur gaan staan?’, zegt hij.
Hij beseft dat we hier een historisch moment te pakken hebben? De wakkere blauwe ogen kijken verbaasd. ‘Ik kom van Langs de Lijn en daar mochten we graag spreken over historische momenten, maar dit…’
Ha, daar is de eerste Hekkiaans wisecrack.
Dan gaan de schuiven open. ‘Dit is BNR’, zijn de eerste woorden, gevolgd door zelfspot. ‘Ik ben de komende maanden uw presentator, hopelijk een jaar.’
André van Arnhem duwt op de redactie het draaiboek naar beneden, de tekst scrollt over het scherm. De eindredacteur leest mee en constateert meteen eigenwijs gedrag. ‘Tom wijkt nu al af van de tekst’, zegt hij tevreden.
‘Heel goed’, knikt hij. ‘Tijdens een proefuitzending had ik een tekst geschreven over de Mount Everest, maar ik had – heel stom – vergeten de berg zelf te noemen. Dat doet hij dan automatisch.’
De zender opent met eigen nieuws. Uit KNVB-cijfers blijkt dat er afgelopen maanden 65 incidenten zijn gemeld langs de lijnen.
Van ‘t Hek leest de statistische ramp voor en schakelt over naar een voetbalvechtincident eerder dit weekend. BNR laat een deel horen van een radioreportage van Den Haag FM.
Bij de afkondiging meldt Van ‘t Hek – het draaiboek is dan al bij een volgende onderwerp – dat de knokpartij een treffen was tussen Alphense Boys en Haaglandia en de inzet promotie. Van Arnhem: ‘Dat vult hij dan even aan met basiskennis’, zegt hij nu bijna bewonderd.
Om meteen een vergelijking te maken met Tan: ‘Humberto was iemand die bij gesprekken graag zijn persoonlijkheid en zijn mening inbracht.’
We zijn tien minuten onderweg. ‘Zijn er al een beetje files?’, zegt Van ‘t Hek ironisch.
Op de redactie maakt Paul Laseur een economieoverzicht. Iets met Draghi, maar vooral iets met de zanger-gitarist van Iron Maiden. Deze verkeersvlieger, goed voor 65 miljoen euro, start een eigen vliegmaatschappij. ‘Kan er een fragmentje van Iron Maiden klaar staan?’, vraagt Laseur aan de regie.
Van ‘t Hek hoort de bizarre carriere-switch even later aan en zet de economieverslaggever, die is aangeschoven in de studio, even lekker in de verf. ‘Paul Laseur gaat u vandaag nog de hele dag horen’, zegt hij.
Laseur, een oud-NOS-er, glundert als hij naar buiten komt .‘Vind ik wel leuk, dat hij me zo aanprijst. Tom is lekker showy. Beetje een publieksspelertje.’
Pats, De Telegraaf opent met het nieuws dat de Fyra ook in Nederland stopt en dat NS-baas Meerstadt opstapt en wordt opgevolgd door de directeur van Flora Holland. Hoofdredacteur Fröhlich wijst enigszins geagiteerd naar de chocoladeletters in de krant. Wat te doen, mensen?
Een redacteur tikt snel een tekst, die de man in de studio daarna voorleest. Zakelijk, maar weer eindigend een gortdroog terzijde. ‘Flora Holland? Daar hebben ze toch ook van die kleine treintjes…’
BNR-eindbaas Fröhich lacht even: ‘Hij stond bovenaan aan mijn lijstje als opvolger van Humberto’, zegt hij over Van ‘t Hek. De twee kennen elkaar van de NOS, waar Fröhlich werkte voor hij naar BNR kwam. De NPO-radio-eindredacteur leerde Van ‘t Hek afgelopen zomer goed kennen bij Studio Sportzomer. In twee gesprekken wist hij de NOS-presentator naar BNR te verleiden. ‘We klikten.’
Om even na half acht is er een moment om de man in zijn spreekhut, die overigens nog steeds zit trouwens, te spreken. Van ‘t Hek: ‘Ik was er niet na twee gesprekken uit, maar al na twee minuten hoor’, zegt hij.
Was er iets met gebrek aan vrijheid? Mocht hij als freelancer niet bijbeunen van de publieke televisiebaasjes zoals geruchten gaan? Vraag dus: waarom vertrok hij nou precies bij de NOS? In zijn pyjama was toch alles beter? Hij kijkt even, houdt even in en zegt. ‘Waarom ja? Nou, om dit te doen natuurlijk’.