Recensie

Nissan Navara: alleen voor échte mannen

07-01-2016 12:17

De Nissan Navara is dé auto voor de man met een überstoere inborst. Jammer dat de Nederlandse belastingdienst ervoor zorgt dat pick-ups slechts bereikbaar zijn voor Bob de Bouwers.

Kom op, de beuk erin. Mannen zijn bezig met een inhaalslag. Moesten ze vroeger gevoelig zijn, meedenkend en meelevend. Tegenwoordig manifesteren ze zich in de media als échte mannen. Woest, stoer. Tattoos, spierballen, baarden. Ze klokken bier naar binnen, vreten vlees en beleven ruige avonturen.

Jammer, dat echte mannen in Nederland zich vervolgens in Barbie-autootjes proppen, of zich in lelijke plug-in hybrides voortbewegen. En dat alleen maar, omdat de belastingdienst deze zo financieel aantrekkelijk maakt. In heel veel andere landen, en zeker in de USA, kopen échte mannen een pick-up truck. Dat doen ze steeds meer. Want wereldwijd is de verkoop van deze trucks stijgende. Maar in Nederland een pick-up een net zo’n exotische verschijning als een wilde giraffe op de Veluwe. Dat heeft alles te maken weer met ons belastingsysteem, dat dit soort auto’s voor de consument nagenoeg onbetaalbaar maakt.

Grijs kenteken

Voor wie ze wel bereikbaar zijn? Voor metselaars, loodgieters, elektriciens. ZZP’ers, die een auto op grijs kenteken kunnen rijden. Kans is groot dat de ‘Bob de Bouwers’ van Nederland wel serieus naar de nieuwe Nissan Navara zullen kijken. In de achterbak kun je meer dan een ton aan gewicht kwijt, voordat de auto door zijn poten zakt. Dat zijn bijvoorbeeld 42 cementzakken of honderden stukken hout, zo liet Nissan ons zien tijdens de introductie op Mallorca.

Navara 2

Reden voor de keuze van deze locatie is dat Nissan ons vooral wilde tonen wat een alleskunner deze auto is. We reden de Navara over smalle, maar steile offroadweggetjes, vol gaten, en kuilen. Tegelijkertijd flaneerden we over de brede asfaltboulevards langs de stranden van Palma de Mallorca. In beide habitats voelde de auto zich opperbest. Dat is echt een hele kunst.

Nachtmerrie

Want je zult maar oppermanager ‘veringsysteem’ van Nissan zijn. Voor hem zijn pick-ups een ware nachtmerrie. Ga maar na. De auto moet zich even goed gedragen op de weg met een loodzware berg zand achterin, als dat deze zich vederlicht, zonder lading, voortbeweegt. Deze oppermanager heeft de nieuwe Navara nu voorzien van een nieuwe 5-multilink ophanging, die ervoor zorgt dat de auto kan ploeteren als een Belgisch trekpaard, maar zich tegelijkertijd even majestueus kan voortbewegen als Salinero onder Ankie van Grunsven.

Navara 4

Binnen kan de Navara wedijveren met een personenauto uit het luxe segment. Goede luxe voorstoelen, dual zone Climate Control, een hele riedel aan beschermende electronica en een zeer snel werkend en makkelijk bedienbaar navigatiesysteem. In de zogenaamde Double Cab-uitvoering, die ook achterin twee stoelen biedt, is het niet meer dan logisch dat deze Navara in een pickup-land als de USA een enorme hit wordt. Stel daarbij voor: Vader Yank gebruikt de auto tijdens zijn werk en met vrienden voor jachtpartijen in de bushbush. Zondags neemt hij vrouw en kids mee voor relaxte ritjes naar kerk, rodeo en barbecue.

Navara 3

Vadertje Staat

Tot zover echter de States. Omdat het model met vier stoelen zorgt voor een kleinere laadbak, komt deze Double Cap-uitvoering niet in aanmerking voor een zogenaamd grijs kenteken. Vadertje Staat beloont dit onmiddellijk met een forse belastingopslag, waardoor deze versie in Nederland meer dan 60.000 euro gaat kosten. Alleen de zogenaamde King Cab-uitvoering, die slechts plaats biedt aan twee personen, mag wel worden toegevoegd aan de ‘grijze’ werkvloot. Helaas is deze versie weer niet voorzien van de nieuwe multilink-ophanging en moet deze het doen met het, weliswaar verbeterde bladverensysteem. De auto kost in deze uitvoering 23.000 euro, dat weer wel. Dat is namelijk een écht goede prijs, voor échte mannen die in ons niet zo meer natuurechte ‘Nederlandje’ toch van hun leven een avontuur maken.