Opsporingsdiensten hebben in 2012 in totaal 21 telefoongesprekken van klanten van XS4ALL afgetapt. Ook werd 19 keer het internetverkeer en twee keer het e-mailverkeer van een klant afgetapt, zo liet de internetprovider donderdag weten. XS4ALL publiceerde voor het eerst de vorderingen van de opsporingsdiensten zoals politie, FIOD en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst. Die van de AIVD en MIVD zijn niet meegenomen, omdat die onder het staatsgeheim vallen.
De diensten vorderden verder 86 keer klantgegevens zoals telefoonnummers en IP-adressen. XS4ALL moest 21 keer verkeersgegevens, zoals informatie wie met wie belt of mailt, verstrekken. Alle providers zijn verder verplicht om elke dag een kopie van hun gehele klantenbestand op te sturen naar het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT).
Volgens een woordvoerder van XS4ALL heeft de provider geen idee of het nu gaat om relatief veel of weinig taps, aangezien het pas de eerste keer is dat er wordt geteld door het bedrijf zelf. Wel hoopt hij dat ook andere providers de vorderingen van de opsporingsdiensten publiceren.
Providers zijn verplicht om de gevorderde gegevens te verstrekken, als daar om wordt gevraagd.
TPO/ANP