Twitter is steeds minder in trek bij Nederlanders. Vorig jaar is 11 procent van alle Nederlandse gebruikers afgehaakt. Vooral jongeren verlaten het netwerk. Van de vijftien- tot negentienjarigen is afgelopen jaar bijna de helft definitief uitgelogd en afgemeld. Het jaar ervoor was al ruim een kwart afgehaakt.
Onderzoeksbureau Newcom concludeert dat na een enquête onder ruim 10.000 mensen. De afhakers vinden dat Twitter ze te weinig oplevert, dat ze er te veel tijd aan kwijt zijn en dat ze zich er niet meer thuis voelen.
Ongeveer 2,6 miljoen Nederlanders gebruiken Twitter. Newcom verwacht dat Twitter in de komende jaren minder hard daalt, omdat er “een harde kern” overblijft.
Twitter groeit wel onder ouderen, die willen meekijken met wat hun kinderen en kleinkinderen doen. In het afgelopen jaar is het aantal tachtigplussers flink gestegen, in het jaar ervoor nam het aantal 65-plussers flink toe. Ook Facebook verwelkomt steeds meer ouderen. Daar zit nog groei, onder jongeren zitten de sites aan hun plafond.
WhatsApp is volgens het onderzoek het grootste sociale medium in Nederland, met bijna 10 miljoen gebruikers. Van hen doen ongeveer 7 miljoen dat dagelijks. Facebook is iets kleiner. Daarna komen YouTube, LinkedIn, Google+, Twitter, Instagram en Snapchat.
Ook al zijn we veel actief op sociale media, het wantrouwen blijft hoog. Twee op de drie mensen maken zich zorgen over het feit dat hun gegevens worden verzameld en doorverkocht. Ook jongeren wantrouwen sociale media.”Het is een beetje dubbelzinnig gedrag. Het gebruik van de sites is gigahoog, maar iedereen snapt dat ze jou niets verkopen en dat jij het product bent. Daar moet je kien mee omgaan. Zet niet alle informatie online”, zegt Newcom-directeur Neil van der Veer.
Twitter is het niet eens met de conclusies van Newcom. Het bedrijf wil geen aantallen geven, maar zegt dat er meer gebruikers zijn en dat het gebruik stabiel is. “Wel onderkennen we een verschuiving van jongeren naar een iets oudere doelgroep.”
Anp