Opel, wat doe je nu?!

27-01-2016 12:23

Laten we eerlijk zijn: Opel had jarenlang de reputatie fantasieloze auto’s te maken. De een was nog deprimerender designloos dan de ander. En dan ineens de omslag in 2007: Opel presenteert de nieuwe Astra. Iedereen moest toegeven, dit is een Opel die er goed uitziet, beter dan zijn concurrenten; dit is een Opel die ik misschien met mijn eigen geld zou kopen.

Het Duitse merk heeft die lijn heel redelijk vastgehouden. Je kunt wat betreft design best met een Blitz gezien worden. Maar ze lijken de smaak echt te pakken te hebben met de nieuwe GT Concept. Dit zou een ‘rasechte sportwagen’ zijn. Dat weten we nog niet, maar de geleverde (semi-) middenmotor en achterwielaandrijving zijn in ieder geval noodzakelijke ingrediënten.

Oude bloedlijn

Het concept is eigenlijk de erfgenaam van de ontegenzeglijk aantrekkelijke Opel GT uit de late jaren zestig. Vergelijkbaar met Jaguar, dat decennia later met de F-type de E-type opvolgt.
1024px-Opel_GT
(Beeld: Thomas doerfer)

Opel-GT-Concept-298975

Rode voorbanden want achterwielaandrijving?

Is-ie mooi? Ja, op het oog wel en zeker op bovenstaande foto’s. Maar kijk dan eens naar de rode lijn en rode voorbanden.
Opel-GT-Concept-298987

De wagen zou toch achterwielaandrijving hebben, waarom dan de voorbanden accentueren? Bovendien, het kleurverschil werkt optisch bedrog in de hand; de voorwielen lijken groter dan de achterwielen. Dat betekent dat het zwaartepunt van de auto voor, niet achter, lijkt te liggen. Dat is het laatste wat je wilt in een grand tourer (waar dat ‘GT’ naar verwijst).

Ik zeg het niet snel, maar het concept moet ietsje ingetogener. Dump die rare rode voorwielen en Opel heeft een designpareltje geproduceerd.