Column

Nieuwe zender FOX halfbakken en ongeïnspireerd

21-08-2013 10:53

Dat het echt nooit meer goed komt met de Nederlandse televisie. Dat denk ik zo. Ik had aanvankelijk nog enige hoop toen ik hoorde van Murdochs plannen FOX in Nederland te lanceren. Eindelijk iets anders dan het incestueuze RTL4 met hun gezellige ‘woonkamergevoel’ en hun vaste kliek elkaar knuffelende BN’ers. Mogelijk onvergelijkbaar met het baggerkanaal SBS6, en de diep belegen publieke omroep. Weg is die hoop.

Fox rammelt aan alle kanten

Niet omdat FOX lijkt of wil lijken op bestaande omroepen, maar simpelweg omdat ze er niets van bakken. Je zou toch denken dat er redelijk intelligente mensen nadenken over de programmering van zo’n nieuwe zender en de lancering ervan. Mensen met enig inzicht in doelgroepen en kijkerswensen. FOUT. Je zou denken dat die meneren in pakken dan toch wel mensen raadplegen die er verstand van hebben. FOUT. Je zou denken dat ze niet halfbakken te werk gaan. FOUT. FOX rammelt nu al aan alle kanten.

Waarom inhaken?

Volgens het directieteam wordt de zender de komende jaren stap voor stap opgebouwd. Een nogal vreemde strategie. De kijkers krijgen zo alle gelegenheid bij voorbaat af te haken, teleurgesteld over het magere aanbod, zodat ze tegen de tijd dat het programma-aanbod van FOX compleet is, er niet eens meer aan willen.  En waarom zou je eigenlijk inhaken?

Gijp, Derksen en co zijn populair

Natuurlijk draait het bij FOX allemaal om het betaald voetbal, dankzij het meerderheidsaandeel van de rechten op het uitzenden van de Eredivisie die Murdoch heeft gekocht voor een miljardje. Niet alleen voor de Eredivisie heeft de zender exclusieve rechten. Onder meer de Jupiler League (dag RTL4) en de Premier league (dag Sport1) zijn ondergebracht bij FOX. Dat kost nogal wat. Geld dat terugverdiend moet worden. Bij de zender snappen ze ook wel dat ze meer met dat voetbal moeten dan alleen de wedstrijden zelf, dus komt daar het voetbalprogramma FOX Voetbal, dat bedroevend slechte kijkcijfers trok de eerste aflevering. Gek? Nee, helemaal niet. Het is natuurlijk stupide om FOX Voetbal recht tegenover Voetbal International te plaatsen. Kijkers die eerstgenoemde programma een kans willen geven, maar Gijp, Derksen en co niet willen opgeven, zullen ze derhalve al missen. En ook al zou dat programma storm gaan lopen, en weten ze heel wat kijkers te binden dankzij hun exclusieve rechten (internationale) wedstrijden te mogen uitzenden, dan nog zullen ze heel wat meer kijkertjes moeten binden.

Series en film sdie al 7000 keer op TV zijn geweest

Dus daar is de vulling. Zeg maar gerust de reet van de koe die triomfantelijk is binnengereden. Op het moment van lancering – het moment dus, waarop er indruk gemaakt zou moeten worden –  hebben ze een aanbod van tien films. Op basis daarvan is een doelgroep af te leiden, al houden ze het ruim: jong to middelbaar, hip, multimediaal. De alternatieve stoner-komedie Jay and Silent Bob strike back, Scream (jawel, het eerste deel) en Scary movie (idem) getuigen daarvan. Nu zijn deze films, evenals de andere zeven, behoorlijk oud, en al ongeveer zevenduizend keer op televisie geweest. Dus waarom precies zou de doelgroep inschakelen, FOX? Bovendien beschikken de mensen die dit type films willen zien – stel dat ze deze nog een keer willen zien, want gezien zijn ze – over internet, en over handige opslagapparaten genaamd harde schijven waar ze honderden titels op hebben staan. Nee FOX, hiermee trek je werkelijk niemand. Had dan gekozen voor wat alternatievere films, nieuwer of juist veel ouder, die moeilijker te downloaden zijn en die niet eindeloos herhaald worden op de bestaande zenders.  Daarmee kom je meteen de wat cinefielere doelgroep tegemoet die jullie binnenhengelen met series.

Maar ook dat aanbod faalt. Series zijn populair, dat ruikt zelfs FOX wel. Dus, zo zou je denken, gaat FOX series aanbieden, in het bijzonder de seizoenen die nu lopen, om mensen weg te trekken bij betaalkanaal HBO. Ja? FOUT.

Nee, nee, nee!

FOX begint rustig aan met het uitzenden van seizoen 1 van de populaire zombieserie The Walking Dead. De serie bestaat al een aantal jaar, dus het is niet bepaald nodig deze te introduceren. Men weet ervan. Op potentiële kijkers die wel van de serie hebben gehoord, maar deze na zo lange tijd nog steeds niet hebben gekeken, hoef je niet te rekenen. Die worden heus niet, op een enkeling na, per abuis enthousiast. Op 13 oktober gaat al het vierde seizoen in première. De dag na de eerste aflevering trekken mensen de serie van het internet af. Dus of je zendt dat seizoen direct uit, FOX, of je doet helemaal niks. Voor de uitzending van het twintigste seizoen van The Simpsons geldt hetzelfde. Ze lopen vier seizoenen achter. En wat doet het bijna tien jaar oude Boston Legal tussen het serieaanbod?

Kapitale vergissing

Het lijkt erop dat Murdoch zich rijk rekent met zijn gekochte voetbalrechten. De rest wordt er ongeïnspireerd als vulling bijgeharkt. Dat dit een kapitale vergissing is, zal ongetwijfeld spoedig blijken. Erg jammer, want een zender met een groot aanbod aan series en films, die bovendien aansluit op de wensen van de kijker die zeer goed weet waar wat te halen valt, god wat zou dat een verademing betekenen.