‘Je moet eens wat minder coke gebruiken Gordon.’
‘En als jij met je blote doos op internet zit, moet je niet verbaasd zijn dat je gestalkt wordt. Imbeciel.’
Heet gebakerde gasten bij Umberto in zijn derde latenightshow bij RTL 4.
Gordon versus fetishmodel Ancilla Tilia.
Eerder op de dag is het scherpslijpen over de nieuwe show dan natuurlijk al begonnen. ‘Humberto Tan verliest fors’. ‘Tan verliest 26 procent van zijn kijkerspubliek’. ‘Tan keldert van 734.000 naar 544.000 kijkers,’ meldt Mediacourant.
Veel belangrijker dan de voorspelbare, ééndimensionale kijkcijferanalyse is de toegevoegde waarde van de show, die nu al geschiedenis schrijft. In alle opzichten vernieuwt de presentator en dat maakt hem een geducht concurrent voor oldtimers Knevel en Van den Brink, ja zelfs voor Pauw en fossiel Witteman. Met de soepelheid die Tan tentoonspreidt, zijn natuurlijke gezag, doorspekt met humor en de manier hoe zijn kijvende gasten tot de orde roept, maakt hij het verschil.
Het incident aan tafel doet hij simpelweg af met een gebrek aan ‘omgangsvormen’ en daar moet volgens de anchor meteen een einde aan komen. Alsof hij een klas met pubers regisseert, iedereen is daarna stil.
Ook thematisch zag ik een mooie combi aan tafel. Terwijl bij Pauw en Witteman de laatste gast altijd instort vanwege slaapgebrek en op zijn beurt wacht tegen twaalven, keek ik bij Humberto’s latenight naar een fraaie synergie over het item ouderenzorg en eenzaamheid.
Aad Ouborg ontboezemde dat de koepel in Breda helemaal niet wordt verbouwd voor eenzame, lowbudget bejaarden. Het was een subtiele manier om aandacht te vragen voor de doelgoep. Een stunt van een verzekeringsmaatschappij die Ouburg had ingehuurd om het idee de wereld in te sturen.
Gordon en ‘Gerard’ sloten hier naadloos op aan met hun nieuwe serie, waarin ze participeren in verzorgingstehuizen. En Bram Moszkowicz maakte de cirkel rond met het verhaal over zijn eigen moeder.
Ook qua tempo, beeld en vormgeving heeft Tan zijn publieke concurrenten al gepasseerd. Meer instarts, nieuwsfeitjes en een simpele enquête met de stelling ‘ik heb mijn oude dag goed geregeld’ zorgen voor een moderne interpretatie van het belegen format ‘talkshow.’
De kijker kan meteen reageren en binnen tien minuten ziet hij zijn eigen mening op het scherm, vertolkt door nieuwkomer Luuk Ikink.
Terwijl Fillemon Wesselink bij Paul de Leeuw als afzijkitem fungeerde, krijgt Ikink bij Tan wél een serieuze taak, die hij op een speelse manier volbrengt. Gelukkig nog niet bevangen door het Hilversumvirus. Hopelijk blijft dat zo en behoudt Luuk zijn natuurlijke performance.
‘Morgen zijn we er weer’ sluit Tan af, ‘fris en fruitig.’ En zo is het.
Ancilla is dan al met stille trom vertrokken.