Een slow-motion schietspel, FIFA 14, Valve, Chinese spelcomputers en The Last of Us zitten aan de bar! Zegt er één: ‘Weet je zeker dat dit een bar is? Het lijkt verdacht veel op het Bits-gamenieuwsweekoverzicht!’ Zegt een ander: ‘Dat komt omdat dit ook het Bits-gamenieuwsweekoverzicht is!’
‘Ja, maar wat is dan de grap?’
‘Nielson!’
Je moet er eventjes de Unity Web Player voor installeren, maar dan kun je wel een zéér inventief schietspelletje in je browser spelen! In Superhot stopt de tijd als je stilstaat, zodat je kogels gemakkelijk ontwijkt en anonieme rode schurken neerschiet als in een John Woo-film! Weer eens wat anders dan ‘realistische schietspellen’ waarin je het opneemt tegen bevolkingsgroepen waar de Verenigde Staten een appeltje mee te schillen hebben.
Superhot is gemaakt door de Poolse studio ‘Blue Bricks’, in het kader van 7DFPS; een soort wedstrijd voor kleine ontwikkelaars om binnen zeven dagen een schietspel te maken. Omdat Superhot binnen korte tijd behoorlijk populair werd, is Blue Bricks nu bezig met een uitgebreide versie van het spel dat uitkomt op ‘Steam’.
Het Nederlandse voetbal is helaas verworden tot een klucht (we hebben FOX aangeschreven om voortaan een lachband en het Benny Hill-muziekje onder de samenvattingen van de Eredivisiewedstrijden te zetten, maar helaas nog geen antwoord ontvangen). In het voetbalspel Fifa 14 kunnen we gelukkig nog steeds doen alsof onze clubs reuzerelevant zijn!
De game is deze week verschenen voor de pc, Playstation 3 en de Xbox 360.
Twee weken geleden meldden we dat Steam, het digitale distributieplatform/sociaal netwerk van ‘Valve’, gaat experimenteren met het ‘uitlenen’ van games aan je vrienden. Daar blijft het niet bij: Valve kondigde deze week een eigen besturingssysteem aan: Steam OS. Daarnaast begint er binnenkort nóg een experiment: Valve brengt – na veel geruchten en halve aankondigingen – een soort mini-spelcomputer uit; de Steam Machine.
Je zou Steam OS (gebaseerd op Linux) in principe op je pc kunnen installeren, maar het lijkt er op dat het vooral bedoeld is voor de Steam Machine. Dat apparaat zet je in de woonkamer, zodat je in ‘big picture mode’ spellen op je televisie kunt spelen. Waarschijnlijk kun je Steam-games downloaden op dit computertje, maar het is ook de bedoeling dat hij spellen van je pc naar je tv streamt.
Valve zal de Steam Machine niet zelf produceren; verschillende fabrikanten hebben zelf de vrijheid om een eigen versie op de markt te brengen. Of Valve hiermee in het vaarwater van Microsoft, Nintendo en Sony – die zelf spelcomputers maken – komt te zitten, is zéér de vraag. De Steam Machine verschijnt in de loop van 2014. Binnenkort beginnen al kleinschalige tests waar je – in theorie – aan mee kunt doen. Slechts 300 gebruikers krijgen een prototype thuis, dus de kans is niet zo groot. Hier kun je je inschrijven en vind je meer info.
Interessant verhaal op The Next Web de Chinese overheid is volgens de site voornemens om het verbod op spelcomputers ongedaan te maken. Voorwaarde is wel dat de bedrijven een vestiging openen in Shanghai en hun games laten goedkeuren door de officiële instanties.
China is een potentieel enórme markt voor spelcomputers, maar omdat consoles vanaf het jaar 2000 verboden werden is de markt nauwelijks te vergelijken met de Amerikaanse of Europese. PC-games, online RPG’s en ‘social games’ zijn er erg populair dus het is maar de vraag of Microsoft, Nintendo en Sony hier grote slagen kunnen maken.
Aardig filmpje dit! The Last of Us is een aangrijpende game die de meeste spelers bij hun strot pakt. Dat betekent natuurlijk niet dat er achter de schermen óók continu een bedrukte sfeer hing, getuige dit filmpje. Tijdens de ‘motion capture’-opnames was er best tijd voor een beetje geïmproviseerd muziektheater!
Het tijdschrift voor spelontwikkelaars Game Developer sloot in juli jongstleden jammerlijk de burelen. Als laatste daad van klantvriendelijkheid heeft de redactie PDF-versies van het gehele archief online geknald. Het blad is gemaakt voor spelontwikkelaars en bevat veel diepgravende artikelen over ‘game engines’ en recensies van ‘middle-ware’ (commerciële software die spelontwikkelaars kunnen gebruiken).
Voor lezers die zelf geen games maken is vooral de ‘Postmortem’-rubriek aardig om te lezen. Hierin vertellen ontwikkelaars hoe de ontwikkeling van hun game precies ging en wat er beter had gekund. Het gehele archief is te vinden op de website GDC Vault.
Mocht je morgen even niets te doen hebben en in de buurt zijn van Utrecht, dan is het wellicht leuk om even een bezoekje te brengen aan Indigo, een tentoonstelling van speelbare indie-games uit Nederland. Van twaalf tot zes kun je binnenlopen bij de Korte Minrebroederstraat nummer 2. Meer informatie vind je hier!
Heb je @Peuchens recensie van Murder Files al bekeken? Doe het, in godsnaam! Voordat we je knieschijven komen breken! Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.