Je bent zó onder de indruk van de laatste aflevering van Breaking Bad, dat je je gedachten over de show wel móet delen met anderen. Waar ga je dan heen? Juist, Twitter.
OMG I CANT BELIEVE WHAT HAPPENED ON BREAKING BAD
— Rap Genius (@RapGenius) September 30, 2013
En daar baalt Mark Zuckerberg goed van, want het televisiegesprek van de dag moet op Facebook plaatsvinden. Daarom kondigt Facebook vandaag aan dat het uitgebreide data gaat leveren aan grote televisieaanbiedrers, zo meldt The Wallstreet Journal. Maakt Facebook enige kans in de strijd om de interactieve online televisiekijker?
De wekelijkse rapporten worden in eerste instantie naar vier van de grootste televisienetwerken in de Verenigde Staten gestuurd: ABC, NBC, FOX en CBS. In de rapporten staat hoeveel interactie er rondom de programma’s van de zenders waarneembaar was: hoeveel shares, hoeveel comments en hoeveel likes genereerde de laatste aflevering van Breaking Bad?
Beide sociale netwerken willen het toonaangevende platform zijn voor het televisiegesprek van de dag. Hoe meer activiteit rondom televisieprogramma’s op je platform, hoe aantrekkelijker je bent voor adverteerders, zo simpel is het.
Op dit moment is Twitter leading op dat gebied, maar volgens Daniel Slotwiner, hoofd van het Facebook measurement team, is Facebook aantrekkelijker omdat de gebruikers een betere afspiegeling zijn van de samenleving, waardoor het meer representatieve informatie geeft als het gaat om de algemene waardering van de programma’s.
David Poltrack van CBS kan zich vinden in die stelling, hij wijst erop dat het aantal jonge vrouwen op Twitter disproportioneel hoog is vergeleken met de rest van de bevolking.
De data die Facebook gaat leveren zijn nog wel een stuk beperkter dan wat Twitter kan bieden, omdat Facebook een meer gesloten netwerk is dan Twitter. Om privacyredenen kan Facebook slechts in algemene termen rapporteren, bijvoorbeeld: Breaking Bad zorgde zondagavond voor 3 miljoen interacties, door 2,3 miljoen gebruikers.
Twitter heeft een meer openbaar karakter, waardoor de rapportages ook een stuk gedetailleerder kunnen zijn.
In de strijd om de televisiekijker jatte Facebook eerder dit jaar al het principe van hashtags, waardoor je het laatste nieuws over #BreakingBad niet langer alleen op Twitter kan vinden.
Ondertussen zitten ze bij Twitter ook niet stil, deze week wordt Nielsen Twitter TV Rating geïntroduceerd, waarbij niet de ouderwetse kijkcijfers bepalend zijn, maar het Twitter-verkeer rondom de programma’s.
Voorlopig lijkt het erop dat Facebook niet verder komt dan het imiteren van de techniek van Twitter, terwijl die technieken een stuk geschikter zijn voor het openbare karakter van laatstgenoemde.
Twitter is leidend en Facebook volgt, daar gaan de datarapporten van Facebook helemaal niets aan veranderen.