Er staan gigantische belangen op het spel, want iedereen wil de Televizierring winnen. ´Ik ben inderdaad verbaasd dat de uitslag nooit voortijdig is uitgelekt, maar dat kan natuurlijk altijd een keer gebeuren. Er staat nu geen boete op het lekken van de uitslag, maar dat is een goed idee voor volgend jaar. Bij Wie is de Mol bedraagt de boete 250.000 euro. Ik weet niet of wij ook zo’n hoog bedrag moeten hanteren maar ik denk wel aan een fors bedrag.’
Jeroen de Goeij is chef redactie van het omroepblad Televizier en dus ook verantwoordelijk voor de verkiezing van de Televizierring, al decennia lang gelieerd aan zijn blad. De ring bestaat sinds 1964 en tot 1996 mochten alleen de lezers van Televizier hun stem uitbrengen. Daarna was de stemming toegankelijk voor iedereen. Stemmen gebeurde oorspronkelijk per post. Daarna via de telefoon en weer later via internet en sms.
Als redactie van Boer zoekt Vrouw in seizoen 2004-2005 waren we, ik als eindredacteur, genomineerd voor deze prestigieuze televisieaward. Ware het niet dat zanger Jan Smit met zijn realitysoap Gewoon Jan Smit de ring voor onze neus wegkaapte. Verbijstering alom.
Mijn wantrouwen ten opzichte van de procedure van de stemming was direct geboren, nog los van de teleurstelling dat we mis grepen natuurlijk.
Want wat bleek later? Jan had tijdens zijn concerten dweepzieke meisjes massaal opgeroepen om vooral op zijn programma te stemmen, terwijl een groot deel van diezelfde meisjes de soap wellicht nog nooit had bekeken.
Dus, wat is dan nog de waarde van de ring en hoe dubieus is de manier waarop je hem kan winnen, leg ik De Goeij na acht jaar voor.
‘Ik heb wel dingen geconstateerd die niet deugen bij de stemming en die hebben we eruit gehaald. Het ging in dat geval om zowel individuele stemmers als om meerdere personen tegelijk.’
Natuurlijk wil De Goeij niet prijsgeven hoe hij controleert na de stemming, maar dat er gemanipuleerd kan worden ontkent de redactiechef niet.
Want: ieder willekeurig redactielid of elke programmamaker van een programma dat in aanmerking komt voor de ring kan diverse accounts aanmaken en onder meerdere schuilnamen zijn stem uitbrengen.
Tel daar de spotjes en de onzichtbare lobby in en buiten eigen kring bij op, en je behaalt fluitend het gewenste resultaat. Net zoals bij de actie van Jan Smit gaat de competitie dan al lang niet meer over de inhoud van een programma, maar puur over hoe handig je bent in het zieltjes winnen.
Als ik De Goeij voorleg dat het hele Televizierring-circus rammelt, spreekt hij nog steeds met een rotsvast vertrouwen in de oprechtheid van de mens. ‘Had jij in 2005 eerloos willen winnen met Boer Zoekt Vrouw?’
Volgens De Goeij zit er veel potentieel aan stemmen bij fanclubs voor programma’s, die hun liefde voor hun favoriete programma en BN-ers willen betuigen.
Laatste vraag: zouden er stemmen gekocht kunnen worden? Heeft De Goeij daar ooit een signaal van gekregen?
‘Nee, dat kan ik me niet voorstellen. Maar controleren kan ik het inderdaad ook niet.’