“Honderden bijna-afgestudeerden bij Hogeschool Inholland zitten klem tussen de verzwaarde afstudeereisen van de hbo-instelling en het povere onderwijs dat zij hebben genoten. Dat leidt tot slepende procedures, hoge studieschulden en persoonlijke drama’s”, schrijft De Volkskrant vanmorgen. Een andere hbo-opleiding die de afgelopen jaren in zwaar accreditatieweer zat, is de opleiding Journalistiek van het Windesheim in Zwolle. ThePostOnline sprak met Jan van Iersel, directeur van het domein Business, Media en Recht.
Meneer van Iersel, de problemen die zich voortdoen bij InHolland, herkent u die ook bij de opleiding Journalistiek?
“Om te beginnen: er zit een groot verschil tussen de problematiek zoals De Volkskrant die schetst over InHolland en de problemen waar we binnen de opleiding Journalistiek van het Windesheim mee te maken hebben gehad. Bij ons ging het om een lokaal probleem. De taal en reflectie van studenten in de stageverslagen was onvoldoende, alsmede de afstudeeronderzoeken. We praten dus enkel over het vierde jaar. Daar hebben we een forse kwaliteitsverbetering moeten toepassen.”
Is er sprake van dat studenten studievertraging oplopen of zelfs helemaal niet meer afstuderen, vanwege de kloof tussen het niveau van het onderwijs en de hoge afstudeereisen?
“We horen absoluut verhalen van studenten dat zij de opleiding als ‘zwaarder’ beleven en wij proberen ze daar zo goed als kan in te ondersteunen. Wat betreft vertraging: bij ons is het altijd al zo geweest dat we veel studenten hebben rondlopen die aan hun zesde, zevende of achtste jaar bezig zijn, omdat ze na stages blijven plakken, aan het werk gaan en moeite hebben om hun studie af te ronden. Dat probleem is misschien zelfs wel minder geworden door de problematiek die wij hebben gehad. We bieden studenten nu meer begeleiding, zitten er vooral in het onderzoekstraject korter bovenop en merken dat dat zijn vruchten afwerpt. Wanneer studenten menen dat zij studievertraging hebben opgelopen door de wijzigingen die zich hier hebben voorgedaan, kunnen zij bij een apart klachtenbureau hun verhaal kwijt. We bepalen daar per verhaal of de opleiding debet aan de vertraging heeft. Zo ja, dan betalen wij het collegegeld over de vertraagde periode.”
Heeft u veel klachten gekregen?
“Ik zeg het even uit mijn hoofd, maar het waren er een stuk of twintig. In ongeveer vijftien gevallen kwamen we tot de conclusie dat zowel de student als de opleiding debet hadden aan de vertraging – bijvoorbeeld bestaande achterstanden én het feit dat er aanvullende opdrachten kwamen om een vak te halen – en hebben we de extra gemaakte kosten verdeeld. Meestal ging het om twee of drie maanden extra collegegeld.”
Er zijn als ik u goed begrijp geen gevallen bekend van studenten die door de zwaardere afstudeereisen het niet hebben gered?
“Er stoppen altijd studenten, om wat voor reden dan ook. En ja, er zijn studenten die hun afstudeeronderzoek één of twee keer afgekeurd zagen worden. Maar dan mogen ze het een derde of vierde keer proberen. Wat we wel hebben gemerkt is een kleine dip in het aantal afgestudeerden vorig jaar. Dat ligt meestal tussen de 150 en 175. Vorig jaar waren dat er 125, maar dit jaar ligt het weer keurig rond het oude gemiddelde.”