Bedrijven hebben in de eerste helft van dit jaar 1,74 miljard euro uitgegeven aan advertenties in Nederlandse media, 5,5 procent minder dan een jaar eerder. Alleen de uitgaven aan internet en bioscoop namen toe. Dat maakte marktonderzoeker Nielsen dinsdag bekend.
De krimp in het eerste halfjaar volgt op een afname met 4,7 procent over heel 2012. De daling is voornamelijk het gevolg van de aanhoudend slechte economische omstandigheden, die veel bedrijven dwongen tot kostenbesparingen en daarmee de reclamebudgetten onder druk hielden.
Net als vorig jaar kreeg de printsector de zwaarste klappen te verwerken. Huis-aan-huis-en nieuwsbladen zagen de zogenoemde mediabestedingen met 20 procent dalen. Voor kranten was dat 17 procent en voor publiekstijdschriften bijna 13 procent. De daling bij televisie was 5,5 procent, exact gelijk aan het marktgemiddelde. Radiozenders deden het met een daling van 2,6 procent relatief wat beter.
De reclamebestedingen aan internet stegen met 5,8 procent, voornamelijk dankzij een toename met 12,3 procent voor zoekwebsites. De sterkste stijging kenden de bioscopen: 27,2 procent. De volledige digitalisering maakt die branche, die een relatief klein aandeel heeft in de totale bestedingen, volgens Nielsen aantrekkelijker voor adverteerders.
Anp