Het algemene beeld dat winkels in Nederland leeglopen klopt niet, dat concluderen de retailstrategen van Eysink Smeet Business op basis van cijfers van de afgelopen 10 jaar. Wel is het zo dat er een extreme daling in een groot aantal sectoren, maar daar tegenover staat ook een stijging van andere sectoren.
Van de in totaal 176 sectoren die de onderzoekers onderscheiden, groeide het aantal winkels in 81 sectoren. Belanrijkse groeisectoren zijn onder andere schoonheidssalons, bezorg- en afhaalservices, kappers, damesmodewinkels, opticiens, fietsenmakers, huishoudartikelen, schoenenwinkels en slijterijen. Sommige van deze sectoren groeide meer dan 30%.
Daartegenover staat een krimp van 90 sectoren, belangrijke dalers zijn autodealers, drogisterijen, bloemenwinkels, slagerijen, bakkerijen en meubelzaken. Het mag geen verrassing heten dat videotheken de hardst achteruit hollende sector vormen.
Hoewel ook het totaal aantal winkels in Nederland ook is gedaald van 84,4 naar 72,2 per 100.000 inwoners, stellen de onderzoekers dat de extreme uitschieters het échte nieuws zijn. Het toont dat er sprake is van een snel veranderende markt, bijvoorbeeld door de invloed van online shoppen.
De stelling dat er een algemene malaise is op het gebied van winkels, is onjuist. De grote positieve uitschieters in bepaalde sectoren laten zien dat er genoeg kansen liggen voor winkeliers om succesvol te blijven ondernemen. Daarvoor moeten sommigen zich wel ‘ontworstelen aan de beperkingen van hun huidige businessmodel’, zo stellen de onderzoekers.