De helft van de jongeren tussen de 16 en 25 jaar checkt dagelijks online LOL-content, één op de vijf spendeert hier zelfs meer dan 30 minuten per dag aan. Vooral video’s, foto’s en plaatjes die maatschappij kritisch, sarcastisch en nieuwsgerelateerd zijn, worden graag bekeken.
Hoewel veel LOL zijn weg vindt via social media, bekijkt zo’n 46 procent doelgericht via vaste sites hun dagelijkse portie ‘online onzinnigheid’. Youtube, 9Gag en Dumpert zijn daarvoor de populairste kanalen.
Dit alles blijkt uit onderzoek (uitgevoerd door Direct Research in oktober 2013 onder 1014 jongeren in de leeftijd van 16-25 jaar), in opdracht van een bekende mobiele provider.
Bijna een kwart van de jongens laat zich tegenwoordig zelfs liever vermaken door online LOL dan door de good old televisie. Van de keerzijde van online LOL zijn jongeren zich ook bewust; het is verslavend en kost ze veel tijd.
De top 5 kanalen waarop jongeren hun dagelijkse dosis online LOL kijken:
1. Youtube 74%
2. 9GAG 55%
3. Dumpert 41%
4. GeenStijl 24%
5. De Speld 21%
Het overgrote deel van de online LOL (79 procent) – vooral video’s en muziek – wordt bekeken op de computer, gevolgd door de smartphone (67 procent).