In een ronkend stukje mag Hans van Brussel, “adviseur” bij Audax, in de Volkskrant uitleggen waarom het zo goed gaat met opinieglossy HP/De Tijd. Bijna iedereen ontslagen, de redactie is “ontmanteld”, van week naar maand: zelfs zonder advertenties draait het blad in 2014 “break-even“, in 2013 is het verlies “een aantal tonnen”.
En de oplage stijgt naar 25.000 in het 2e kwartaal van 2013 (ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder is dat trouwens een daling – maar goed, een kniesoor die daarover valt).
Die eerste zaken kloppen vast wel: wie bijna alle vaste krachten verruilt voor freelancers en druk- en distributiekosten met 75% verlaagt kan daarmee een enorme besparing realiseren. Maar stijgt de oplage ook?
Ja en nee.
Tot april 2012 daalt de oplage van het weekblad gestaag, of beter gezegd: de oplage halveert. Was het in 2008 nog 30.000 – in 2011 daalt de oplage tot onder de 20.000; in het eerste kwartaal van 2012 gaan er nog maar 15.000 exemplaren over de toonbank.
In april 2012 wordt het weekblad maandblad. De oplage per nummer stijgt opnieuw tot boven de 30.000. In 2013 ligt het tussen de 22.000 en 26.000 – maar dat is nog steeds hoger dan in de weekblad-periode. De roze en blauwe lijn in de grafiek (grote versie bij Tijdschriftcijfers) geven deze ontwikkeling weer.
Maar hoeveel exemplaren worden er in totaal verkocht? 13 keer 20.000 per kwartaal is ruim een kwart miljoen; 3 keer 30.000 is een stuk minder.
De paarse en rode lijn geven aan hoeveel exemplaren er per kwartaal worden verkocht. Daar is dus een fikse daling te zien: van 400.000 in 2008 naar 80.000 in 2013.
Oplage HP De Tijd 2008 – 2013