Een collectief van MKB-organisaties heeft vandaag in een open brief aan de Eerste en Tweede Kamer opgeroepen om de geplande accijnsverhoging op brandstof terug te draaien. Eerder dit jaar vroeg Pieter Omtzigt van het CDA zich in een column voor ThePostOnline al af of het kabinet de mogelijke negatieve effecten van de maatregel wel had onderzocht.
Volgens de organisatie, die wordt gevormd door de EVO, Bovag, TLN, VNO-NCW en MKB-Nederland kost de maatregel zowel voor het bedrijfsleven als de overheid meer dan hij oplevert. De ondertekenaars van de brief voorspellen een lastenverzwaring van zo’n 230 miljoen euro. Dat zou volgens hen een grote negatieve invloed hebben op de werkgelegenheid en het economisch herstel in Nederland.
Daarnaast schatten de MKB’ers in dat tankstations in de grensstreek zo’n 560 miljoen euro aan inkomsten mis zullen lopen als de plannen doorgaan.
In augustus schreef Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt van het CDA een column voor ThePostOnline waarin hij zijn zorgen uitte over de geplande accijnsverhoging:
In de grensregio, waar ik woon, heb ik kunnen kijken in de administratie van een aantal pompstations. Vooral de stations vlakbij de grens hebben te maken met scherpe omzetdalingen. Dat duidt op veel meer tanken over de grens.
In die column kondigde hij ook aan kamervragen te stellen over de kwestie. Inmiddels zijn de kamervragen van Omzigt beantwoord, maar de antwoorden zijn zeer ontwijkend van aard. Samengevat luidt het antwoord van staatssecretaris Weekers: “We weten niet wat de effecten van hogere brandstofprijzen in de grensstreek, daar zijn geen gegevens van beschikbaar.”