Met update – Hyves stopt als sociaal netwerk. Naast het bloedbad bij Sanoma brengt Adformatie ánder schokkend nieuws: De Telegraaf Media groep (TMG) trekt de stekker uit Hyves. TMG kocht de Nederlandse sociaalnetwerksite in 2010 en betaalde er 43,7 miljoen euro voor. Maar Hyves bleek een miskoop. In 2011 werd de koers verlegd van puur vriendennetwerk naar contentplatform.
Update 11.05 – Hyves wordt een online gaming-portaal. Dat laat het bedrijf in een persbericht weten.
Op de servers van Hyves staat meer dan 1 Petabyte aan content van gebruikers.Omdat Hyves zich gaat omvormen tot een online gaming portal, en niet meer zal investeren in het onderhoud van het sociale netwerk gedeelte, heeft Hyves een tool ontwikkeld waarmee de gebruikers hun content eenvoudig kunnen downloaden. Tussen 15 en 29 november kunnen ze op de site een aanvraag indienen.
In augustus meldde TMG al de bezem door zijn internetactiviteiten te gaan halen. Daarbij wordt voor het einde van het jaar een besluit genomen over de toekomst van Hyves. Dat zei interim-topman Cees van Steijn toen in een toelichting op de halfjaarcijfers van het mediabedrijf.
Van Steijn beaamde dat er schoon schip wordt gemaakt op het gebied van de online-activiteiten. “Maar pas nadat ze allemaal een eerlijke kans hebben gekregen om hun verdienmodel te bewijzen. Bijvoorbeeld naar de toekomst van Hyves zullen we scherp kijken.”
Van Steijn verwachtte toen voor het einde van het jaar een besluit te nemen over de in de versukkeling geraakte sociale-netwerksite, die de afgelopen jaren volledig is overvleugeld door Facebook. Die achterstand gaat de site nooit meer inhalen, gaf Van Steijn toe. “Maar Hyves kan wel dienen als kraamkamer voor nieuwe ideeën en heeft mogelijk potentieel op de gamesmarkt. We weten op die manier mensen te bereiken, maar moeten ons ook afvragen of het iets oplevert.” Het lijkt er op dat TMG nu antwoord op die vraag heeft.