Business

10 manieren om nog geld te verdienen in de media

31-10-2013 14:37

Sanoma gooit bladen bij de ramsj en Telegraaf zet Hyves buiten de deur. De mediawereld is een failliete industrie waar iedereen om onverklaarbare redenen toch bij wil horen. 10 manieren om toch nog geld te verdienen aan media.

1. Stop er onmiddellijk mee. Media is hip en cool, maar je verdient er niets mee. De uitgevers die nu een business-model hebben ontwikkeld om nog een centje over te houden aan dat gefröbel met blaadjes en websites zijn goeroes die je alles kunnen wijsmaken. Voor de rest heerst het beeld van doormodderen en opportunisme. Hier een tonnetje, daar tienduizend euro. Geklooi in de marge. Sanoma gaat verder met 17 titels en verkoopt de rest van het oud papier aan een opkoper. U denkt dat er met internet wel iets te halen valt? Wakker worden, lieve mensen! De Telegraaf verkoopt Hyves, ooit een internettitel met een gouden horizon, omdat er geen piek wordt verdiend. In media investeren is als ontwikkelingswerk, maar dan met mensen met een groot ego en een nog grotere mond. Die schreeuwen harder terug dan hongerige kinderen met een vlieg op hun hoofd. Best vervelend, toch?

Content is kosten

2. U bent eigenwijs en wil toch iets doen met media? Les 2: maak géén content. Ooit gold het adagium ‘content is king’ maar dat was in de tijd dat content uniek en bijzonder was. Aan inhoud zit niks koninklijks, inhoud is een nare kostenpost, want iets goeds verspreidt zich razendsnel op de digitale snelweg en aan iets slechts verdien je niks.

3. Als je content maakt, zorg dan ook dat er verkeer op afkomt. Ook bij deze site lopen we aan tegen het probleem dat ‘tieten en schieten’ veel meer clicks trekken dan dat 2500 woorden tellend Groene-essay over ‘de verrechtsing’ van het CDA. Die diepzinnige stukken vol ingewikkelde zinnen en hoogdravende redeneringen moet je afdrukken om je imago op te vijzelen, maar zorg er aub ook voor dat er ergens op uw site ook een stukje staat, ergens schijnheilig weggestopt natuurlijk, waar we naar de borsten van mejuffrouw Van Beers kunnen staren. Ja, sorry hoor, maar iemand moet die rekening voor het licht aan het einde van de maand betalen.

Seks, sensatie en Wilders

4. Derk Sauer, de roemruchte hoofdredacteur van Nieuwe Revu, constateerde al eens op dat ‘seks, sensatie en socialisme’ een redactionele succesformule vormde. Heeft hij deels gelijk in. DWDD is een soort seks, sensatie en socialisme, maar het is niet voldoende. Seks en sensatie verkopen nog steeds, maar socialisme is vervangen door PVV en moslims. Over deze zaken heeft iedereen een mening. Dus, als u dan toch iets wilt, hou je vast aan het volgende redactionele drietand: seks, sensatie en Wilders.

5. Durf corrupt te zijn. Vroeger tiepten journalisten de achterkant van de advertenties vol, en dat vonden we allemaal heel normaal. De journalist gaf het geld uit dat via de salesafdeling binnenwaaide. Journalisten zijn over het algemeen narcistisch in zichzelf gekeerde wereldverbeteraars die niet kunnen rekenen, zeker niet de journalisten die praten over ‘onafhankelijkheid’ en ‘maatschappelijk relevant’ zijn. Vergeet onafhankelijkheid, jongens. Die bestaat alleen in je hoofd. Wie betaalt, bepaalt. Het is beter om daar eerlijk rekenschap over af te leggen dan krampachtig stoer te doen. Dans de tango met adverteerders, maar wees er transparant over. Jij blij met poen, hij blij met verkeer. En als deze adverteerder op een dag toch fout blijkt te zijn, kun je hem altijd nog schandpalen. Moet je wel even afspreken.

Spullen verkopen

6. Gebruik het bereik dat u heeft om spullen te verkopen. Bij een rubriek over ‘personal finance’ kan een bank adverteren met zijn rotzooi. Is dat onafhankelijk? Misschien niet helemaal, maar dan moet je ook niet gaan jammeren dat je geen vakantiegeld krijgt en in viezige B-merk jasjes moet rondlopen.

7. Wees heel commercieel. U bent zo dom geweest om toch in de media te investeren en geld uit geven aan content. Herstel deze fout en zorg dan dat u de klant die bij u incheckt volledig uitmelkt. In een theater vragen toneelspelers bij de ingang ook geld voor een stuk, dat moet u ook eens doen. Zorg dus dat je meeprofiteert van opbrengsten die voortvloeien uit webhandel die lopen via uw site. Virgin heeft recent een nieuwe shortener-technologie bedacht waarmee exact gemeten kan worden, wie, waar, hoe en wat hij koopt. Registreer namen en verkoop desnoods uw adressenbestanden aan marketeers. Bij elke transactie casht u ook. Kijk, en dát geld investeert u weer in mooie producties.

Denk in geld, niet in aandacht

8. Denk in geld, niet in aandacht. Mensen die op tv komen, zijn niet per definitie rijk. De Goede Tijden sterren verdienen niet de miljoenen die je zou verwachten op basis van de kijkcijfers. De televisie is een stal waar vee doorheen loopt. De beesten krijgen tijdelijk goed te vreten, maar als ze zijn vetgemest of geen eieren meer uitpoepen dan gaan ze naar de slachtbank. De mediaslagers – de producten achter de schermen – verdienen aan deze aandachtszieke stumperds. Vraag maar aan de John de Mol. Heeft u hem ooit een programma zien presenteren? Nou dan.

9. Verzin een goed concept. Journalisten of mediamakers die iets met nieuws doen zijn de ezels van de entertainmentindustrie. Nieuws maken kost u altijd geld. Documentairemakers worden toegeknikt op festivals en krijgen een goed glas gesubsideerd rode wijn, maar een fatsoenlijk leven leidden ze natuurlijk niet. Heel soms is het raak dan heeft iemand een concept dat zo populair is dat je die als een internationaal format kan verkopen. Denk aan het Belgische format Wie is de Mol?, The Voice of Holland? en 24 uur met.

Zolderkamer

10. U wilt het nog steeds? Huur een zolderkamer en begin voor uzelf. Ga niet voor een baas werken, want die heeft weer een baas, die een baas heeft die geld wil zien. Dat heeft geen zin. Begin met niets en eindig hopelijk met iets, maar nogmaals: je kunt beter ambtenaar worden en je vrije tijd een fijne hobby starten.