Eigenlijk is het klonen van bestaande tv-formats even erg als het doorfokken van honden, want het resultaat is een slecht ras met talloze gebreken. Door de creatieve armoede en de verzadiging bij zowel de commerciële als de publieke zenders, borduren de makers permanent door op een bestaand thema. Makkelijker, goedkoper en sneller bij u thuis bezorgd, dat zijn wellicht de belangrijkste drijfveren in ‘Hilversum’.
Lust, liefde (op het eerste gezicht), vreemdgaan, relatieproblemen en tenslotte uithuilen bij de therapeut, zorgen bij de kijker immer voor een feest van herkenning. We worden gespiegeld, we zien onszelf ploeteren, hunkeren en op ons bek gaan. Op het moment dat je een avontuur buiten de deur aangaat, weet je al dat je de strop om je nek legt en toch kun je er geen weerstand tegen bieden, zag ik bij Love Hurts op woensdagavond bij RTL 4.
Susan Visser, we kennen haar als Anouk Verschuur in Gooische Vrouwen, speelt de relatietherapeute Sarah van Asperen op zo’n ongeloofwaardige manier, dat het zelfs leuk begint te worden, maar dan in een andere categorie, satire. De mannen van Jiskefet zouden wel raad weten met Love Hurts.
Het programma is een ordinaire kopie van het wel realistische In Therapie, inmiddels twee series verder bij de NCRV. Met Jacob Derwig en Peter Blok als respectievelijke therapeuten en bijvoorbeeld met een Carice van Houten, Monic Hendrickx, Jeroen Krabbé en Halina Reijn als slachtoffer op de bank van de zielenknijper.
Andere koek, dus.
Trouwens, In Therapie is weer een kloon van het Amerikaanse In Treatment, dat weer een kloon is van het Israëlische format Be Tipul.
U keek gisteravond dus simpelweg naar een opgewarmde prak.
Terwijl bij In Therapie het gesprek in de behandelkamer plaats vindt, worden de slappe verhaaltjes van Visser geïllustreerd met tenenkrommende scènes en dialogen. Ik moest aan het legendarische radioprogramma Candlelight denken van Jan van Veen. In boekvorm de stuiverroman die in de supermarkt gretig aftrek vindt bij laag opgeleide vrouwen.
Jongen ontmoet meisje in de trein en ze bedrijven spontaan de liefde in een moderne caravan, die ineens in de duinen staat. Maar ook de baas van een bedrijf vergrijpt zich aan een zwart dienstertje, terwijl zijn vrouw hem bij Sarah van Asperen een ‘bokkenlul’ noemt en nog even vermeldt dat haar echtgenoot zo impotent is als een ‘knakworst’.
Ik zie qua inhoud helaas geen verschil met de Tiroler softpornofilms uit mijn jeugd, die zich doorgaans in de Alpen afspeelden.
En voor de dames onder u die op salsales gaan, zelfs met hun eigen partner, je kunt altijd in de verleiding komen om je volledig over te geven aan een aannemer met een dikke auto. Het overkwam Josine, twaalf jaar keurig getrouwd, zij loopt bij toeval ‘dikke Freek’ letterlijk tegen het lijf. Want weet u, bouwvakkers zijn altijd dik.
Waar In Therapie na goede research waarheidsgetrouwe cases voorbij komen, waarin je je als kijker ook daadwerkelijk kunt verplaatsen, is Love Hurts een op sentiment en kijkcijfers gebaseerd niemendalletje.
Een typisch ééndimensionaal tv-idee: neem een bekende actrice die we al kennen van het populaire Gooische Vrouwen en je bent verzekerd van vijftig procent van je succes. Helaas, Visser maakt het bij lange na niet waar, net zomin als Peter Paul Muller, beter bekend als Martin Morero, eveneens uit Gooische Vrouwen.
Ook hij ging in zijn eigen Villa Morero, samen met Beppie Melissen, glansrijk ten onder bij SBS 6, omdat leuk zijn en vooral blijven het moeilijkste genre is op televisie.
Susan Visser is hetzelfde lot beschoren en dat wordt bevestigd door de kijkcijfers. Vorige week 817.000 kijkers, zelfs na kijkcijferkanon Gordon, die vóór haar 1,9 miljoen scoorde. Deze week 683.000 kijkers, terwijl Gordon weer goed was voor 1,5 miljoen met Hotter than my Daughter.