Voorzichtigheid bij investeren in sociale media is geboden om twee redenen: nieuwe media hebben op zichzelf een korte levensduur en de investeringen worden niet gedaan door de doelgroep, maar door degenen die erachteraan lopen. Een recept voor ellende. Onheilspellende titel, ik weet het. Op zich is dit statement niet nieuw, Warren Buffet waarschuwde er al voor, dus het mag gevoeglijk bekend worden geacht dat voorzichtigheid in het investeren in sociale media is geboden. Helaas is blijkbaar niet iedereen doordrongen van deze waarschuwing, want afgelopen donderdag zou Facebook 87,5 miljard dollar waard zijn. Dat stemt tot enige achterdocht.
Allereerst de levensduur. Tot dusver lijkt het zo dat software en internetsites een korte levensduur lijken te hebben. Ik heb met Netscape het internet leren kennen, om via Internet Explorer en Firefox nu al een tijdje tevreden te zijn met Chrome. Ik ben mijn “zoeken-op-internet”-carrière begonnen op altavista.com, om vervolgens via Ilse voorlopig terecht te komen bij Google. En dat alles in minder dan 15 jaar tijd.
Hippe brillen
De levenscyclus van een sociaal medium is redelijk voorspelbaar. Een paar IT-vogels of paarse broeken bedenken een concept, dat wordt al dan niet overgenomen door een paar hippe brillen. Via de hippe scene komt het dan terecht bij studentenverenigingen. Die geven het weer door aan middelbare scholieren, waar het langzaam als een inktvlek ook de ouders en overige familieleden bereikt. In dit stadium zijn de hippe brillen allang afgehaakt omdat het nu te “mainstream” is en de studenten haken af als hun ouders zich aanmelden. Zoals het vroeger al was: als je ouders woorden als “lauw” of “cool” gebruiken, weet je dat de term hopeloos verouderd is. Dat gebeurt dus ook met sociale media. Gevolg: als er eindelijk een grote groep gebruikers is, zijn de eersten alweer vertrokken naar een ander, nieuwer en hipper medium. MySpace en Hyves zijn voorbeelden die het meest tot de verbeelding spreken. TMG kan wel zeggen dat Hyves in Nederland meer leden heeft dan Facebook, ze missen de hippe brillen en studenten, en binnenkort ook de middelbare scholieren. Hyves is het MySpace van Nederland. Geen slimme investering van TMG.
Nou ja, niks aan de hand zou je zeggen, de markt lost het vanzelf op. Klopt, ware het niet dat er inmiddels immense bedragen betaald zijn voor LinkedIn, en straks ook voor Facebook en Groupon. Je kunt het je wellicht nu niet voorstellen, maar het is zeker niet ondenkbaar dat Facebook over 5 jaar niet meer gebruikt wordt. Dan is die 87,5 miljard echt nog niet terugverdiend.
Krijtstreep
Zo kom ik bij het tweede bezwaar: een deel van de investeerders, te weten de bovenstaande categorie ‘ouders en overige familieleden’, heeft geen verstand van de levensduur van sociale media, maar speelt wel met onze spaarcenten, hypotheken en pensioenen. Dat zijn dus wel de mensen die beleggingsportefeuilles beheren. Het probleem van sociale media: mensen vinden zichzelf al snel expert, maar ze overstijgen zelden het beperkte beeld van middelen. Gevolg is een wildgroei aan onderzoeken over wat de netwerkgeneratie wil op internet, instappende bedrijven en jammerlijke teleurstellingen. Als er een dikke krijtstreep voor je staat die vertelt dat er 40% belegd wordt in opkomende nieuwe media, met een schimmig verhaal over de ROI, dan wordt dat geslikt als ware het zoete koek.
Kortom, ik zie het allemaal wel weer gebeuren. Hoe we dit hebben kunnen laten gebeuren. Waarom niemand ons gewaarschuwd heeft. Mag Rutte met zijn jonge, dynamische ploeg weer gaan puinruimen.
Nu dit verhaal even posten op Facebook. Ik ben niet zo hip, dus mijn vrienden gebruiken dat nog.
Noot van de auteur: als u miljarden misloopt omdat u op basis van dit artikel achteraf onterecht niet investeerde in Facebook, jammer dan. Ik ben net zo min een expert als alle anderen. Dit artikel werd eerder gepubliceerd op het weblog van de auteur.
Instant Update: Mashable heeft het allemaal weer mooi grafisch uitgebeeld.