Leven

Van Guppy naar Dreamlifter

23-11-2013 14:00

Velen leerden afgelopen woensdag pas dat er een ‘opgeblazen’ versie van de Boeing 747 bestaat. De 747 Dreamlifter. Een uitgedijde versie van de 747-400 serie, voorheen omschreven als Large Cargo Freighter (LCF) heten ze inmiddels Dreamlifter. Voornamelijk ontwikkeld om overmaats onderdelen van 787 Dreamliner familieleden te vervoeren, vloog de eerste van vier verbouwde toestellen in 2006. Het super sizen van de vier 747 Jumbo’s gebeurde in de beste traditie. Net als het nogal krap landen ervan afgelopen woensdag.


NASA Super Guppy (foto: screenshot youtube)
1NASASuperGuppyscreen

Super Size

Het ‘oppompen’ van een reeds bestaand fors ontwerp om overmaats ladingen te vervoeren begon met de Pregnant Guppy, een door Aero Spacelines verbouwde Boeing 377 Stratocruiser. De civiele Stratocruiser was een doorontwikkeling van de militaire C-97 Stratofreighter, op zijn beurt weer een vergrootte versie van de B-29 Superfortress bommenwerper uit WOII. De nog op Pratt&Whitney zuigermotoren (3500 pk) vliegende Pregnant Guppy werkte vanaf 1963 voor NASA. Daar kreeg het een paar jaar later versterking van de Super Guppy. De uiteindelijk vijf gebouwde Super Guppy toestellen van Aero Spacelines waren eveneens gebaseerd op de C-97/377 familie van Boeing, maar nu uitgerust met Allison turboprops van 4680 pk. Eén Super Guppy werkt nog voor NASA.


Airbus Beluga (foto: wiki)
1A300600STBelugawiki


Naast een carrière in de ruimtevaart vloog de Super Guppy vliegtuigonderdelen voor Airbus Industries, waar ze vanaf 1995 werden vervangen door vijf super sized Airbus A300s. De A300-600ST aka Beluga. De Aero Spacelines Guppyfamilie kende daarnaast nog twee Mini Guppy uitvoeringen, eveneens gebaseerd op de C-97/377 series. Deze vlogen tot 1995. Meer, zo niet alles over de Guppy’s bij allaboutguppys.com.


1C130carrier
(foto: US Navy)

Minimum Size

De bemanning van de 747 Dreamlifter die het woensdag met een kilometer minder landingsbaan deed had het toch iets makkelijker dan de bemanning van een Marine Corps KC-130F Hercules die het vijftig jaar eerder -ook verhoudingsgewijs- in alle opzichten een stuk krapper had. In november 1963 voerden ze voor een proefneming 21 starts en landingen uit op het vliegdekschip USS Forrestal. Zonder gebruik van remkabels of remparachutes hadden ze desondanks aan 81 van het 325 meter lange vliegdek genoeg op tot stilstand te komen. Beladen starten lukte met 227 meter. Zonder J/RATO assistentie. Of de Dreamlifter bemanning dit jubileum tijdens hun korte landing woensdag in gedachten had, is onbekend.


Super size op minimum size

Minimum Size²

Voldoende Size


(Titelfoto: wiki)