Je vindt het leuk of je haat het, het inmiddels ingebakken Nederlandse Oh Oh Cherso-televisiegenre. Waarmee het ooit begon weet waarschijnlijk iedereen. De acht Haagse losgeslagen jongeren die in 2010 zichzelf volkomen belachelijk maakte op de Nederlandse TV. Hoewel er geen discussie over hoefde plaats te vinden of dit nou ‘goede’ of ‘slechte’ televisie was, keken ruim één miljoen mensen naar deze grappige losgeslagen Hagenezen in Cherso. Als RTL destijds besloten had om het bij dit ene seizoen te laten, dan hadden we nu enkel een leuke herinnering aan ‘dat grappige programma’ gehad. Had RTL dat maar gedaan, want inmiddels zijn er meerdere spin-offs en is onze beeldbuis vervuild met het Oh Oh-gespuis.
Nu, drieëneenhalf jaar verder, hebben we niet alleen mogen genieten van de zuipvakanties in Chersonissos en Tirol. Inmiddels weet de oplettende kijker ook het fijne van het liefdesleven van Barbie, de baby van Barbie en niet te vergeten ook het huwelijk van Barbie. Dan mochten we nog meegenieten van de aanloop naar het huwelijk van Jokertje en de zoektocht naar de ware liefde van Sterretje. Helaas lijkt RTL nog steeds niet door te hebben dat het zijn hoogtepunt lang en breed heeft gepasseerd. Je zou denken hopen dat we het punt hebben bereikt waarop de Oh Oh-tjes écht niet verder uitgeknepen kunnen worden. Helaas, as we speak mag ook Joey nog even aansluiten in de rij met zijn eigen realityserie Everybody Loves Joey.
Everybody Loves Joey is precies het programma dat je verwacht binnen het Oh Oh-genre. Matsoe Matsoe omringd door vrijgezelle vrouwen. Af en toe wordt hij bijgestaan door zijn veel te dik geworden vriend Tony (Sterretje) en de nog onbekende, maar eveneens domme, Ricardo. Toch is het vooral een programma vol jonge meisjes die als dolle honden achter een asociale rotzak aanrennen, die enkel over ‘zijn dop’ kan praten. De Haagse lieveling wil eerst even alle dames ‘geproefd’ hebben voor hij zijn nieuwe metgezel kiest. “Zoenen kan geen kwaad, een keer tandenpoetsen en het is weer weg. Dat is toch anders dan dat je je dop ergens insteekt. Alhoewel, die kun je ook weer wassen toch?”
Het thema van dit programma is dan ook op geen enkel front anders dan dat van de voorgangers: seks, veel drank, bergen sigaretten en hordes domme opmerkingen. Een gegarandeerd avondje aapjes kijken dus. De jonge aapjes worden gouden bergen van geld en fame beloofd. Waarom zou een jonge meid immers deelnemen aan een programma waarbij al haar eigenwaarde de grond in wordt geramd? Waarschijnlijk omdat ze droomt van het glamourleven van Barbie? Toch zijn er nog maar 330.000 gekkies in Nederland te vinden die het vermakelijk vinden om zich te vergapen aan deze onzin. De grote droom van eeuwige roem wordt deze jonge dames dus ferm ontnomen. BN’er wordt je tegenwoordig niet meer door jezelf te laten filmen in gezelschap met het Oh Oh-tjes.
Ondertussen hebben deze jonge nep BN’ers volgens mij geen benul van de consequenties van deelname aan degelijke programma’s. Hoeveel van deze deelnemers zouden nog een normale baan kunnen bemachtigen na deze verachtelijke presentatie? Of wellicht een betere vraag is, hoe lang kan RTL nog doorgaan met het uitmelken en belachelijk maken van deze jongeren? Nu de grote hype wel over is en het hoogtepunt duidelijk is vervlogen, zou RTL toch niet anders kunnen dan eindelijk toegeven dat het Oh Oh-genre weer net zo snel moet verdwijnen als het ooit opkwam. Ik vrees helaas het ergste. Waarschijnlijk worden we eerst nog getrakteerd op een reeks ‘Afvallen met Tony’ en ‘Liposuctie met Barbie’.