Vannacht heeft Twitter een groot deel van haar gebruikers ernstig laten schrikken. Het bestaande beleid rond de block-functie werd veranderd ten gunste van degene die geblockt is. ‘Block’ is een functie die gebruikt wordt om vervelende twitteraars op afstand te houden. Dit zorgde voor een enorme stroom aan angstige, verontwaardigde gebruikers – zie dit blog. Een paar uur later gaf Twitter gehoor aan deze klachten en werden de veranderingen teruggedraaid. Het was dus even schrikken, maar voorlopig is er niets aan de hand. Het betekent wel dat het noodzakelijk is goed na te denken over wiens ‘recht’ het zwaarst zou moeten wegen.
Als iemand constant vervelende dingen tegen je zegt op Twitter, kan je die persoon blocken. Daarmee voorkom je niet dat hij/zij laster over je de wereld in helpt, maar je hoeft het in ieder geval zelf niet te horen in je mentions. Vroeger hield de block-functie het volgende in:
De misbruiker kon dit enigszins omzeilen. Een account zonder slotje is immers openbaar. Uitgelogd was het dus mogelijk om toch de tweets te lezen en eventueel te copypasten. Dit betekende evenwel dat de misbruiker daarvoor moeite moest doen.
Vannacht veranderde Twitter dat, omdat er sprake zou zijn van ‘post-block retaliation’, oftewel mensen die boos werden nadat ze geblockt waren. Na de veranderingen hield een block alleen nog maar in:
Dit betekent dat de misbruiker dus meer ‘rechten’ kreeg dan in de voorgaande situatie. Zoals gezegd volgde er direct paniek. Volgens Reuters was dit de eerste keer dat Twitter te maken kreeg met een opstand van haar gebruikers. Gelukkig draaide Twitter daarom enkele uren later alles terug. Hoera! Twitter bezint zich desalniettemin op dit beleid. Laten we hopen dat Twitter daarbij in de gaten houdt wie zulk beleid moet dienen: de normale gebruikers of de trollen.