Cult

Coldplay – Death Angels And Slaughtered Bodies

09-06-2011 16:00

Op muzikaal gebied is 2011 nu al een interessant jaar. Zo kondigde T.I. te stoppen met autotune (nice) en kapt 30 Seconds From Mars er even helemaal mee (nice). 3JS verloor met volle overtuiging #esf11 (smileyface), Waylon zou volgend jaar willen gaan, en als we het toch over live-spektakels van dat kaliber hebben: Britney Spears, voormalig kaalgeschoren fatzo en huidig Katy Perry-imitator komt even een concertje playbacken in Nederland. Vet leuk allemaal. Naast deze onmogelijk toffe feiten hebben we natuurlijk ook écht leuke dingen voorgeschoteld gekregen: zo kwamen Dave Grohl & co. met een retegoeie plaat, Arctic Monkeys met een iets mindere maar toch toffe Suck It And See (na een aantal keer luisteren is ‘ie goed te doen!) en heeft Lady Gaga, en het mag gezegd worden, weer een dijk van een tracklist afgeleverd (hele 2011-release-lijst hier). Ook Coldplay komt dit jaar met een nieuwe plaat, en ter promotie bracht de band afgelopen vrijdag de single ‘Every Teardrop Is A Waterfall’ uit. Wauw.

Naakt meisje en een man met een snor
Ik zeg wauw, want toen ik de nieuwe singel voor het eerst hoorde was ik toch even in de war. De titel, ‘Every Teardrop Is A Waterfall’, impliceerde naar mijn idee namelijk een zeer mooi, zoet lied. Zo’n kleintje, zoals Chris Martin ze nog schreef in de tijd van ‘Parachutes’. Zo’n teder gitaarplaatje waarbij je met een subtiele glimlach uit het raam staarde en terugdacht aan die mooie tijd met die ex die je niet had. ‘Sparks’ was er zo een; mooi in z’n simpelheid en melancholieopwekkend. Subtiel. Wel, niets was minder waar. Bij het aanklikken van ‘Every Teardrop’ kreeg ik een gestolen tropicanaplaatje (hier kom ik zo op terug) dat volledig niet aan de verwachtingen voldeed. Het was alsof ik ‘Break Stuff’ van Limp Bizkit opzette om vervolgens een politiek geëngageerde pianoballad te horen. Dat klopt ook niet. In plaats van dat ik bij ‘Every Teardrop’ dacht aan een mooi, lief (naakt), meisje, zag ik een getinte man met een potloodsnor in een rietjesrok door de straten van Rio De Janeiro dansen. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Paul McCartney doet Vengaboys
Na enig research gedaan te hebben (coldplay.com), las ik dat het lied gebaseerd was op Peter Allen’s I Go To Rio. Dat verklaarde een hoop. Netjes dat ze Allen ook nog even vermeld hebben, dat voorkomt namelijk een hoop geouwehoer over plagiaat. Dat gedoe met Joe Satriani over ‘Clocks’, dat moesten ze niet nog eens willen met z’n allen. Of dat gezeik over Trouble. Of Yellow. Oh, en dat met ‘Viva La Vida’ was ook nog niemand vergeten. Nee, deze keer liet Coldplay netjes weten waar bij welke slager ze het vlees vandaan hadden. Bijna dan, want Chris Martin zelf dacht dat hij het pianoriedeltje had geleend van The Sacados. Dat is eigenlijk zoiets als dat Paul McCartney zou zeggen dat hij veel naar The Vengaboys heeft geluisterd: het doet een beetje af.

Coldplay maakt met hun nieuwe singeltje in ieder geval een hoop los. De aandacht voor de nieuwe plaat is er. Ik vind het echter wel vreemd dat Coldplay ‘Every Teardrop’ heeft gekozen als voorbode, dus teaser, voor het album: als de rest van de plaat ook in deze lijn is krijgen we dus een album vol met gestolen nummertjes en titels die niet aansluiten bij de vibe van het nummer. Al lijkt het me best geinig, Coldplay met een fairtrade-liedje op de beat van 2 Unlimited. DANSEN!

Coldplay – Death Angels And Slaughtered Bodies (including a cover of Britney Spears’ ‘Slave’!) zal in oktober 2011 in de winkels verschijnen. @DeBroervanRoos is al langer geleden uitgebracht.