Media & TV

Reclamepraatjes (en vier andere opvallende reclamezaken)

19-12-2013 14:39

Het is donderdag, en dat betekent vanaf deze week tijd voor een wekelijkse reclamepraatje op ThePostOnline. Met de opvallendste commercials, interviews met de belangrijkste paarse broeken uit paarse broekenland en de grootste communicatiefails. Deze week de aftrap met vier opvallende reclamezaken van de afgelopen week. 

Reclameverbod van de week: twitteren voor geld

Het is algemeen bekend, aan Twitter valt veel te verdienen. Alleen in de VS al vegen types als Oprah duizenden dollars bij elkaar door af en toe iets sympathieks te tweeten over – zeg – Microsoft (of Apple in haar geval). En ook in Nederland lopen BN’ers als Marco Borsato en Thomas Acda- met een beetje hulp van collega BN’er Dirk Zeelenberg en zijn twitterpromobedrijfje – binnen op het medium. Althans, dat deden ze. Want als het aan de Stichting Reclame Code ligt, komt aan dit openlijke goedbetaalde geflirt voor merken in 2014 een einde. Het mag alleen als de BN’er in kwestie daar openlijk voor uitkomt. Of zoals de commissie het in de nieuwe Reclamecode Social Media (RSM) die deze week werd gelanceerd, zegt: “Het is voor consumenten soms volstrekt onduidelijk dat  bedrijven betalen voor berichten op social media. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan je bericht toe te voegen”.

Dus deze tweets kunnen we voortaan vaarwel zeggen:

 

borsato wartalaa acda

Een loffelijk streven die code. En een sterk staaltje breinwerk. Alleen: hoe dwing je BN’ers te twitteren met de #hashtag spon en waarom zouden zij dat doen als ze zo honderdduizenden euro’s mislopen? Kortom: Hep ‘ie een prullenbak?

Communicatiefail van de week: KWF-voorlichtingsfilmpje

Kanker is lachuh! Ja toch? Volgens KWF Kankerbestrijding, nota bene het kankerfonds van Nederland, eigenlijk wel ja. Met de campagne ‘Aandacht AUB!’ lanceerde zij naar eigen zeggen een ‘psychosociaal gestoorde’ comedy speciaal voor medisch specialisten, oncologieverpleegkundigen en andere zorgverleners en die de relatie tussen kankerpatiënt en zorgverlener op een hilarische wijze in beeld brengt.” Zo kregen we in aflevering 1 een vrouw te zien die in het ziekenhuis wacht op chemotherapie. Als ze de verpleegkundige vraagt hoelang het duurt voor er duidelijkheid is over het aanslaan van de behandeling, krijgt ze dit weinig tot de verbeelding sprekende antwoord:

“Ja dat hangt van het soort kanker af en of de behandeling aanslaat. Daar kunnen we niks over zeggen, we zijn geen tovenaars. Maar als we niks doen gaat u dood. Begrijpt u dat, dood? U kijkt zo moeilijk. Moet u poepen? Dan moet u dat gewoon zeggen. Daar vinden wij niks geks aan hoor.”

Na alle ophef verwijderde KWF Kankerbestrijding direct de omstreden filmpjes, maar gelukkig hebben we YouTube nog voor de communicatiefail van deze week. (Eeuwigdurende mirror.)

Reclamebangmaker van de week: de Chileens schrik

Dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met WK- inhakers, bewees deze week het Chileense biermerk Cristal.  Met een reclame die zich afspeelt in Amsterdam, probeert het  biermerk ons alvast gek van angst te maken voor de komende WK-tegenstander Chili. We zien een vrouwelijke oranjefan thuiskomen van werk en onder de douche springen. Wat volgt is een hitchcockiaans tafereeltje waarbij de fan in kwestie zich een hartverlamming schrikt als zij de vers geschreven naam Chile (Chili) op haar beslagen badkamerspiegel ontwaart. En of het dan al niet dun genoeg langs onze broekspijpen loopt, eindigt de spot ook nog met de dreigende pay-off  ‘Chile mete miedo’- wat zoiets betekent als ‘wees erg bang voor Chili’. Maar het echt enge is natuurlijk: weten de Chilenen wel dat Nederland allang geen provincie meer is van het grote Duitse Rijk?

Iemand anders een verklaring voor het zware Duitse accent van deze ‘Oranjefan’?

Reclamefail van de week: de loden leeuw

Deze week bombardeerde het volk (lees: de acht man tellende TROS Radar-redactie) de ‘vechtende fashiontweeling’ van modeketen Bonprix en Olympisch zwemkampioen Maarten van der Weijden (Menzis) tot respectievelijk de meest irritante reclame en meest irritante BN’er in een reclame tijdens de traditionele Loden Leeuw-verkiezing. Onze nationale Menzis-stalker versloeg in de race voor de ultieme reclame-azijnbeker nipt een vrolijk in haar blote punanie rondhuppelende Sylvie Meis. Maar eigenlijk was er maar een echte winnaar deze avond. De TROS zelf met mevrouw Hertsenberg (u weet wel, die van dat zwembad) voorop. En al die andere verantwoorde types die ons opzadelen met dit inderdaad pijnlijk irritante programma.