Een goede duider is een goede trendwatcher. Daarom een volkomen willekeurige opsomming van trends en voorspellingen voor het komende jaar. Van politiek tot social media, van muziek tot de wereld.
Na de elpee, het cassetebandje en de filterkoffie á 4,50 zullen de retro-doen-om-het-moeilijk-doen mensen komend jaar zich storten op de DCC en op VHS banden. Wegens een authentieker beeld met meer gevoel dan een download. De Marqt raakt uit, de Lidl in.
Het PvdA-CDA-D66 kabinet haalt wel de eindstreep, want ze hebben geen zin in verkiezingen. Zelfs niet als de VVD weinig lijkt te verliezen in vergelijking met de PvdA bij de lokale verkiezingen, omdat de PVV nergens meedoet. Een opstand van PvdA-wethouders dreigt, net voor 18 maart gunt de VVD de PvdA daarom een douceurtje. GroenLinks wint relatief ten opzichte van de laatste kamerverkiezingen, er komen analyses over moslimpartijen die een zetel halen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Bij de Europese Verkiezingen zal het over pro en contra gaan. Baudet zal niet van de buis te slaan zijn, en omdat hij niet wordt tegengesproken door Nederlandse journalisten -die niet eens de Europese instituties kennen- ook vaak triomferen in debat. Een hardnekkige grote minderheid van Nederland zal toch vóór Europa stemmen. Wilders haalt een zetel of 7 in Europa, maar zal uiteindelijk toch geen fractie met Front National maken. De Partij voor de Dieren scoort net aan een zetel in Europa.
Pas in het najaar zullen mensen zich gaan beseffen dat ze toch lokaal anders hadden moeten stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart. Dan halen de eerste grote verschillen tussen gemeenten rond jeugd- en zorgbeleid de landelijke media. Renske Leijten zal zich tot nieuwe SP-baas verontwaardigen.
Oranje doet het verbazingwekkend goed op het WK in Brazilië. Corruptie van Blatter zal aan het voetlicht komen en hij zal moeten aftreden. In het wielrennen zal de UCI met vergaande hervormingsvoorstellen komen, die over een paar jaar zullen leiden tot een tweeweekse ronde van Italië en Spanje en een behoorlijk omgegooide wieleragenda. Er zullen zich weer meer sponsoren aandienen. De moderne vijfkamp wordt populair.
Het bizarre neo-conservatisme van de laatste jaren wordt weggegooid. Seks mag weer gewoon, pleidooien voor monogamie worden weggelachen. Kinderen zullen weer meer naakt buiten spelen zonder gefronste wenkbrauwen. Zelfs Facebook gaat door de bocht en zal niet meer alles met een eventuele tepel of toefje schaamhaar blokkeren.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen zal dé trend worden. Dit komt door consumentenacties zoals die tegen de plofkip, wantoestanden als in Bangladesh en successen als de Fairphone, maar vooral omdat klanten steeds kritischer zullen kunnen zijn. Bij een aantrekkende economie kunnen meer mensen zich veroorloven ethischer in te kopen. Dan gaat het niet alleen om goed inkopen, maar juist om meerwaarde die bedrijven kunnen aanleveren en dat ze gewoon fatsoenlijke diensten leveren. Een bank als SNS zou daarop in kunnen springen door bijvoorbeeld – zoals de oude Rabobank – een echte huisbankier te worden, die klaar staat in goede en in slechte tijden. Die je helpt met een huis kopen en met schuldenproblematiek. Dikke bonussen en ander misselijkmakend gedrag zullen minder getolereerd worden en consumenten kunnen dat weer meer met hun voeten belonen.
Facebook en twitter zijn heus niet dood, al zullen pubers per definitie netwerken opzoeken waar ouders en andere uncoole mensen niet zijn. Twitter en Whatsapp zullen terrein verliezen ten opzichte van dezelfde soort, maar andere diensten. De meeste mensen zullen wel afnemen in populariteit, omdat ze onder andere in de hoop meer inkomsten te genereren, de user experience verneuken.
Door de NSA-onthullingen, zullen mensen prudenter zijn met wat ze online gooien. Dus minder veel, maar nog steeds heel veel. Vanuit de reclamekant wordt het nog veel belangrijker content persoonlijk te maken en aan te passen voor verschillende platformen. Instagram zal serieus ontdekt worden als marketingterrein en de hele discussie over ROI komt weer om de hoek kijken.
Selfies worden nog populairder, foto’s niet.
De ‘participatiemaatschappij’ dwingt mensen samen dingen op te zetten. Voor eten, wetenschap, energie, sociale zekerheid en zeker zorg zeggen mensen: “Fuck you overheid, we doen het zelf wel!”. Komend jaar zie je dat gaan ontstaan juist bij de lagere middenklasse, waar dit soort zaken tot nu toe vooral bij hogere middenklasse te zien was.
Na touchscreens, googleglass en smartwatches is komend jaar de grote doorbraak aan de beurt: spraaktechnologie. Schrijven en typen blijven een surrogaat voor spreken, we zijn voor praten zijn geëvolueerd. In 2014 krijgen veel meer bedrijven en personen dit door en gaan we serieuze ontwikkelingen zien op dit gebied, juist voor consumenten.
Velen zullen uit het succes van De Correspondent bedenken dat mensen wel willen betalen voor nieuws. Dat De Correspondent ook slechts een nichemarkt bedient, met veel minder lezers dan abonnees, ontgaat logge oude media als kranten. Maar er is niets mis met nichemarkten, kranten kunnen daar alleen minder goed op inspelen dan andere media.
Er blijft kritiek komen op de gefuseerde omroepen. Omdat voor online journalistiek meer betaald gaat worden, zullen omroeporganisaties daar ook mee gaan experimenteren. De VPRO die een contract aangaat met Netflix, dat soort zaken. En zal hierdoor een nog grotere discussie oplaaien over de online concurrentie van de publieke omroep.
De overspannen toon verdwijnt rondom de Zwarte Piet discussie. Al in augustus zullen gemeenten aanpassingen bekend maken in het zwarte piet-gebeuren. Daarentegen zal de discussie over arbeidsmarktdiscriminatie veel belangrijker worden en zeker zo fel zijn.
Lemmy Kilmister zal overlijden. De man achter ‘the loudest band on earth’ leeft al 30 jaar in geleende tijd, komend jaar gaat z’n versterker echt uit. Hij heeft iets minder gedaan voor de wereldvrede dan Nelson Mandela, maar des te meer voor rock ‘n roll. Gelukkig zal Phil Anselmo nog wel voortleven.
Baarden raken uit. Dat wil zeggen: er zullen nog meer mensen met baarden komen en de hippe mensen keren zich er definitief vanaf. Snorren en gekleurde haren worden de trend. Net als spijkerkleding.
Huub Bellemakers is deskundoloog en dus ook trendwatcher
Beeld: Shutterstock