Dat er haken en ogen aan de verhoging van de alcoholleeftijd zaten wisten we al langer, maar onderzoeksgroep shopping2020 ziet die problemen in een bredere context. Door de groei van technologische mogelijkheden loopt de wetgever steeds vaker achter de feiten aan, vooral handhaving en toezicht worden hierdoor problematisch. Volgens de onderzoekers is er een toenemende juridische kloof tussen de virtuele en fysieke wereld.
Een belangrijk voorbeeld is de controle van de alcoholleeftijd, zo stellen de onderzoekers. Het probleem is duidelijk, volgens de Drank- en Horecawet mag een winkel geen drank verkopen aan minderjarigen, maar een webshop heeft geen enkel instrument beschikbaar om dit te controleren.
Een andere juridische kloof is ontstaan rondom de regels voor retourneren. Veel winkels hebben ook een online shop, wanneer een klant online bestelt mag hij altijd de aankoop retourneren, wanneer hij datzelfde product in de winkel aanschaft is hij afhankelijk van de winkelier. Daardoor is het zelfs mogelijk om vanuit de fysieke wereld betere retour-voorwaarden te scheppen door het product toch online te bestellen.
De onderzoekers adviseren nieuwe regels zo min mogelijk afhankelijk te maken van de technieken en media die worden gebruikt. Een belangrijke aanbeveling is dan ook om op te schieten met het eID-stelsel, een systeem waarmee digitale identificatie veiliger en gemakkelijker zou moeten worden.