Column

Pleidooi voor maximaal mobiele telefoongebruik op zondag

19-02-2014 15:15

Aanstaande zondag wordt de eerste nationale ‘Bel Je Gek op Zondag‘-dag gehouden. Als het aan nieuwsmedium ThePostOnline ligt, gebruikt iedereen zijn telefoon die dag maximaal. Doel is aandacht te vragen voor pathetische persberichten van telecomproviders die door media als nieuws worden opgepikt, zo meldt ThePostOnline.

Veel hard werkend freelancers worden zo door hun mobiel in beslag genomen dat ze niet meer ‘van kleine momenten kunnen genieten’, aldus de leugens in een als nieuws verspreid persbericht van een telco.

Dat hoeft gelukkig ook niet want ‘genieten’ levert ten eerste geen geld op en ten tweede is het romantisch maar leugenachtig achterhaald geleuter om te denken dat achteruitgang in plaats van vooruitgang de wereld en het leven stukken leuker maakt.

Trend

De actie van ThePostOnline past in een trend dat nieuwsmedia zich meer bewust worden van als nieuws vermomde keiharde marketingacties, die als advertentie verkocht zouden moeten worden en niet gratis als nieuws, waar in dit geval vooral de telecomprovider heel rijk van wordt en derhalve straks als enige ‘meer van kleine momenten kan genieten’.

Eerder wees Heineken erop dat we minder kunnen drinken (waarop nóg meer mensen Heineken als hét biermerk zagen). McDonald’s moedigt aan minder vet te eten (zodat men bij McDonalds de salades met de maximaal vette dressing gaat eten). En energieleverancier Nuon oppert stroombesparing (Nuon heeft daar superhandige deals voor, wist u dat al? Stap nu ook over!).

Het is niet bekend of al die acties ook als nieuws werden overgenomen maar gezien onze ervaringen met bijvoorbeeld het ‘onafhankelijke’ en ‘objectieve’ ANP is die kans heel erg groot.

Maximaal contact

Bert Brussen, auteur van websites over ongeluk en keiharde realiteit, tevens hoofdredacteur van ThePostOnline, raadt aan het mobieltje altijd aan te houden. “Zo houd je maximaal contact met de mensen om je heen en kun je, ook op zondag, doorwerken. Uiteindelijk heb je dan genoeg geld verdiend om ook eens van de dingen om je heen te genieten, bijvoorbeeld in een luxe resort ver weg van Nederland aan een strand, bij voorkeur kinderenvrij.”

Trendwatcher Lieke Lamb pleit voor een terugkeer naar het contact buiten sociale netwerken.

Trendwatchers zijn vrijwel zonder uitzondering mensen die niets kunnen maar er op wonderbaarlijke wijze in slagen hun volstrekt verzonnen verhalen voor veel geld als waarheid te verkopen, zonder dat ook maar iemand naar onderbouwing vraagt.

Je kunt daar zelfs steenrijk mee worden en als Zomergast worden gevraagd.