Kan de beste overkomen: op een dag herken je de kleinkinderen niet meer en denk je dat een volle asbak een schaal borrelnootjes is. Dementie is met de vergrijzende populatie een groeiend probleem en daar moet iets aan gebeuren. Enter de campagne Samen Dementievriendelijk.
“Nederland voert een tweesporenbeleid. Enerzijds wordt 30 miljoen euro gestopt in onderzoek naar medicijnen. Anderzijds wordt gestreefd naar een ‘dementievriendelijke samenleving’, waarbij het begrip voor dementie wordt vergroot.”
Wetenschappelijk onderzoek, altijd goed. Een medicijn tegen dementie (en een methode om de pillen niet te vergeten in te nemen) uitvinden zal een hele hoop seniliteit schelen en dat is menswaardiger, veiliger en vrolijker voor iedereen.
Hoe die dementievriendelijke samenleving eruit moet zien wordt nog niet duidelijk.
“Wie zich bewust is van signalen van (beginnende) dementie, kan mensen met die verschijnselen een handje helpen en een steuntje in de rug zijn, is de achterliggende gedachte. Met het oog hierop traint al een aantal bedrijven en instellingen die veel met ouderen in contact komen hun personeel, zoals Albert Heijn, taxivervoerder Connexxion, pensioenuitvoerder PGGM en de gemeente Amsterdam.”
Bij Albert Heijn hebben ze weleens last van omaatjes met 12 pakjes gerookte zalm in hun borstrok, die zij ‘vergeten’ zijn af te rekenen, onderschat de uitgenastheid van senioren niet. Maar ook het beruchte en tergend trage muntjes uittellen bij het afrekenen moet een halt worden toegeroepen. Wij stellen voor om senioren slechts op bepaalde uren van de dag toe te laten in de supermarkt, dat scheelt in hoeveelheid te trainen personeel. De niet-bejaarde mensen kunnen dan op andere uren sneller hun boodschappen doen en drinkt een morsige oude heer op de afdeling Houdbaar een pakje koffiemelk leeg dan kan hij snel en deskundig worden afgevoerd en aangemeld als proefpersoon voor het te ontwikkelen medicijn.
Aparte rollatorpaden is een idee. Pincodes spelden we aan de binnenkant van de jas, superhandig. Foto’s van de kleinkinderen in de portemonnee: met Edding de namen erop schrijven. Verder allemaal een beetje extra geduld met de grijze permanentjes en comb-overs, dat kost niets en scheelt frustratie: praat tegen 65plussers standaard HARD en DUI-DE-LIJK en wijs ze behulpzaam naar de dichtstbijzijnde hospice. Bij twijfel, help ze kordaat doch voorzichtig oversteken.
Verder is het bekende ‘Mind your step‘ van de Schiphol-loopbanden moeiteloos te kopiëren naar voetgangersverkeerslichten en wandelpaden. Op een paar drukke plekken in het zicht van een terras kan er een ‘Vergeet u niet uit te checken’-bandje lopen, supergrappig hoe ze dan hun pasje tevoorschijn bibberen en langs de stoplichtknop halen. Ja komop, we mogen er wel een beetje Benidorm Bastards-lol voor terug toch, al die dementie-vriendelijkheid? O. Dachten wij ook.