Tijdens de Tweede Wereldoorlog liet de baas van RAF Bomber Command, Arthur Harris, zich verplaatsen in een Bentley. Meestal met een niet toegestane snelheid. Eens bracht de Bentley Harris op racesnelheid van het Bomber Command HQ in High Wycombe naar Londen. De politie stopte de Bentley, en een jeugdige agent sprak Harris vermanend toe met iets van: “Jullie hadden wel iemand dood kunnen rijden”. Harris antwoordde daarop: “Jongenman, ik dood elke nacht duizenden mensen”. De klemmende vraag hierbij is, was het zo’n geblazen 4.5 liter Bentley dat het nachtelijk uitblazen van duizenden kaarsjes mogelijk maakte?
Is het antwoord relevant? Niet echt, want elke Bentley volstaat. De vraag biedt echter de gelegenheid om er een Blower Bentley tegenaan te gooien. In de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw waren deze geblazen dikke viercilinders slaapkamerpostermateriaal. Ze misstaan nog steeds niet. Al was het maar vanwege de enorme Amherst Villiers compressor voorop om lucht op te pompen voor de SU carburateurs. Dit gebeurde redelijk uitzonderlijk door niet eerst lucht te pompen en dit vervolgens door de carbs te jagen, maar met aanzuigen door de carbs heen, en het hierin samengestelde mengsel doorpompen naar de cilinders. Tot zo ver de techniek, nu naar de symboliek.
Diplomaten hebben het momenteel erg druk. En waar rijden diplomaten veelal in? In een fout merk, of in een goed merk? Een merk dat verloor, of een merk dat won? Kortom, een verstandige diplomaat rijdt Bentley -mits pré-1998 (hopelijk weet u waarom).
Bentley 4.5 Litre (1927-1931). Motor: 4398 cc gietijzeren viercilinder vierklepper (16v) met enkele bovenliggende nokkenas. Vermogen: 110-130 pk bij 3500 tpm. Van de 720 gebouwde versies werden er 55 geblazen. Iets wat volgens meneer W.O. Bentley zelf nogal ‘pervers’ was. Wel bracht deze perversiteit het vermogen voor de vijftig straatversies op circa 180 pk (voor een top van ± 100 mph). De vijf race-uitvoeringen bliezen de boel op tot 240 pk of meer. Dit, als ze zichzelf niet opbliezen. Ondanks hun gebrek aan succes waren de Blower Bentleys goed voor bergen spektakel. Met name op Le Mans (foto’s: conceptcarz).
De diplomatie uitgelegd
Diplomatieke actie
Titelfoto: bewerking van wiki -een 1928 Vanden Plas Le Mans Tourer met ‘Birkin’ Blower.