The British media is about to reach a new low, says Brendan O’Neill. pic.twitter.com/w8q5WGz4JO
— spiked (@spikedonline) June 16, 2016
Vertaling:
“Ik heb sowieso al geen hoge verwachtingen van de Britse media maar zelfs ik ben geschokt over de snelheid waarmee sommige media de dood van Jo Cox hebben gebruikt voor hun eigen politieke agenda. Pro-EU-journalisten, waarmee de kranten zijn ingezwachteld, noemen haar dood nu al het gevolg van de Brexit-campagne, een kwaadaardig symptoom van kwaadaardige politiek. Ze zeggen niet dat Brexiteers direct verantwoordelijk zijn voor haar dood maar…die vervloekte ‘maar’, die altijd betekent ‘maar ze zijn wel verantwoordelijk’. Pro-EU’ers wijzen gezamenlijk reeds naar ‘het politieke klimaat’, gecreëerd door Brexit, waarmee wordt gesuggereerd dat het deze moord heeft veroorzaakt. Ik had verwacht dat ze zouden wachten, al was het maar een dag, voordat de uitverkoop van haar dood ten goede van hun zaak zou beginnen. Maar nee. Een moord politiek uitbuiten, Brexiteers moreel chanteren opdat ze op de toon van hun campagne letten, en daarmee onbedoeld de schuld van de moordenaar verminderen door te suggereren dat ‘het klimaat’ verantwoordelijkheid draagt voor wat hij heeft gedaan. Ik denk dat het mogelijk is dat Britse media een nieuw dieptepunt hebben bereikt, het diepste dieptepunt.”
Brendan O’Neill is de baas van Spiked-Online.